Full version: Surfina
carro121
Köpte en större surfina för lite mer än en månad sedan. Vi har balkong på tredje våningen men den står på en pall på balkongplattan med räcke runtom. Sedan är det vindskydd på sidorna.
Men bara efter någon dag vart den hängig. Fastän vi vattnat den varje dag när det varit varmt. Plockat bort de blommor som blommat färdigt.
Men de kommer just inte nå nya blommor.
Har ni några tips.
kristerh
Kan det vara så att den har för liten kruka, den kanske fyllt ut krukan så det bara är rötter kvar, då måste du byta till en modell större, eller 2,
surfinan kan växa kraftigt, jag mistänker att det är ditt problem.

Har du gett den näring, den vill ha mycket av den varan om den ska orka blomma, och slutfrågan; hur mycket vattnar du när du vattnar?, den kanske inte får tillräckligt wink.gif testa med att lyfta ner den i en hink eller balja där den får suga i sig vatten o näring.
krister
Jeanette/västra götaland
Hur gör du när du tar bort överblommade blommor?
Jag har fått lära mig att man skall ta bort även det som blomman sitter fast i för annars blir det fröställningar där som tar massor av kraft från blomningen.
carro121
CITAT (Jeanette/västra götaland @ 11-07-2006, 13:58)
Hur gör du när du tar bort överblommade blommor?
Jag har fått lära mig att man skall ta bort även det som blomman sitter fast i för annars blir det fröställningar där som tar massor av kraft från blomningen.

Ja det är lite det där jag funderar över. Hörde något s¨dant häromdagen.
Jag knipsar av, så jag får med blomman men inte det gröna som sitter närmast blomman.
Rätt el fel?
carro121
CITAT (kristerh @ 11-07-2006, 13:47)
Kan det vara så att den har för liten kruka, den kanske fyllt ut krukan så det bara är rötter kvar, då måste du byta till en modell större, eller 2,
surfinan kan växa kraftigt, jag mistänker att det är ditt problem.

Har du gett den näring, den vill ha mycket av den varan om den ska orka blomma, och slutfrågan; hur mycket vattnar du när du vattnar?, den kanske inte får tillräckligt wink.gif testa med att lyfta ner den i en hink eller balja där den får suga i sig vatten o näring.
krister

Planterade faktiskt om den för någon vecka sedan till en större vanlig kruka från ampel.
Det blåste så mkt på balkongen där ampeln hängde. Därför vanlig kruka.
Var hängig även innan omplanteringen.
kristerh
CITAT (carro121 @ 11-07-2006, 15:20)
Jag knipsar av, så jag får med blomman men inte det gröna som sitter närmast blomman.
Rätt el fel?

Du måste knipsa av hela den biten som blomman sitter i, ända till det lilla skaftet. det kasn ju var förklaringen till att den inte blommar. men att den är hängig är pga nåt annat.
krister
carro121
CITAT (kristerh @ 11-07-2006, 15:28)
CITAT (carro121 @ 11-07-2006, 15:20)
Rätt el fel?

Du måste knipsa av hela den biten som blomman sitter i, ända till det lilla skaftet. det kasn ju var förklaringen till att den inte blommar. men att den är hängig är pga nåt annat.
krister

Ok. Precis under den gröna delen då. Så bara stängeln som blomman sitter på blir kvar?
kristerh
CITAT (carro121 @ 11-07-2006, 15:45)
Ok. Precis under den gröna delen då. Så bara stängeln som blomman sitter på blir kvar?

precis, men du kan klippa av stängeln oxså, den har ingen betydelse.
krister
pejori
håller med kristerh där wub.gif
troligen torka, med näringsbrist... smile.gif
ställ den i en hink vatten med dubbel näringsdos över natten det gör säkert susen. smile.gif smile.gif
carro121
CITAT (kristerh @ 11-07-2006, 16:01)
CITAT (carro121 @ 11-07-2006, 15:45)

precis, men du kan klippa av stängeln oxså, den har ingen betydelse.
krister

Tackar för tipsen.
Då ska jag till och fixa lite nu. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon