|
emmapemma
11-07-2006, 13:41
Hej!
Har ju råkat gå och köpa ett Serralux-växthus, som beräknas dimpa ner i september. Jag har lite funderingar på dessa småpryttlar som man måste ha i stommen i växthuset:
Fästdetaljer, skruvar, öglor och vinkelsaker - dessa pryttlar måste väl in i spåren på stommen redan vid monteringen av huset, om man inte vill borra lite? Eller har jag fel, kan man sätta dit sånt efter behov?
ALLA tips mottages väldigt tacksamt!
/Emma
Hej. Gratulerar till valet av växthus. Några råd, Det blir en del vatten samlingar i profilerna ex mellan glasväggen och bottenprofilen, liknande vid taket och gavlarna. Här växer mossan ...
Borra ett 5 mm hål i varje sektion så minskar mossan. Några delar monteras med skruv och kräver att man borrar hål innan. Jag bytte till popnit enklare ( köp verktyg och nit på ex Biltema)
De stora tunga glasrutorna är enkla att lyfta med Biltemas glaslyft typ tre sugproppar ännu bättre om du har två stycken.
Övriga vinklar beslag trådar och tillbehör går att montera i efterhand utan problem.
Men köp termostatöppnare till takfönstren och så många fönster som möjligt.
Lycka till JÅJ
emmapemma
12-07-2006, 08:28
Hej jåj! Det kanske ger sig när jag får växthuset men... ska jag borra ett slags avrinningshål i bottenprofilen? Jag trodde mossa och alger enbart var ett problem för polykarbonathus. Just det, popnitning har jag hört talas om. Vad bra att du nämnde det! Jag köpte två extra fönster, så totalt blev det fyra luckor på 9 m3, med 3 automatiska lucköppnare. Jag försökte hitta stället där jag såg att man inte kunde eftermontera öglor, beslag och sånt, men jag hittade det inte. Jag misstänker att det är något jag drömt. Det händer ibland, att jag drömmer vissa sådana saker, att jag läst eller sett på tv eller pratat med någon, och det är så verkligt att jag inte kan skilja det från det som har hänt. Så det är mycket möjligt att jag har inbillat mig att det skulle vara problem med eftermonteringen... ... och för övrigt sa min man, att om det inte fanns eftermonterbara beslag och brickor och sånt, så skulle han fixa det, så det är inte längre något jag funderar över Åhhh, jag längtar så.... och till januari, när jag sitter med frökataloger, och har riktiga grejer att dra upp plantor med! JAg ska köpa växtlampa då också, så att jag får ordentliga, täta plantor! /Emma
emmapemma
12-07-2006, 08:29
Brickor förresten  , jag vet inte vad jag menar med det. Bultar naturligtivs
Lady Hamilton
12-07-2006, 08:33
CITAT (emmapemma @ 12-07-2006, 09:28) ......Åhhh, jag längtar så.... och till januari, när jag sitter med frökataloger, och har riktiga grejer att dra upp plantor med! JAg ska köpa växtlampa då också, så att jag får ordentliga, täta plantor!................  Och köper du naturligtvis lysrörs armaturer med dubbla eller för fler LYSRÖR
emmapemma
12-07-2006, 09:05
Ja, Hamilton, det beror nog på ifall jag drar upp plantorna i växthuset (=lysrör) eller om jag avsätter ett litet bord inomhus (= ingen uppvärmningskostnad + växtlampa). Jag har inte bestämt mig än, jag tänkte att något ska jag väl handla i vinter också
Lady Hamilton
12-07-2006, 09:13
CITAT (emmapemma @ 12-07-2006, 10:05) ...........litet bord inomhus (= ingen uppvärmningskostnad + växtlampa)................. Växtlampa=Lågenergi lampa. INTE några "dyra" "fina" speciallampor de är inte värda sina pengar. Alltså köp INTE någon belysning som har namnet "växt" i sig. Dom lurara dig bara på pengar (Men du kan ha lysrör även över ett litet bord (de finns "korta" lysrör  )
emmapemma
12-07-2006, 09:30
OK, då hajar jag... jag ska kolla ifall det var en "växt"-lampa eller lysrörslampa (jag antar att det finns små lysrör också, det hänger ju på ljus-spektrat, inte på storleken) Vad bra att vi köper luftvärmepump för att minska uppvärmningskostnaden i huset - eftersom uppvärmningskostnaden i växthuset blir så hög
En kristallkrona....
Levande ljus och en flaska vin.....  eller en divan
emmapemma
13-07-2006, 07:24
Oh, de två sista förslagen tar jag hand om de år som jag inte vill odla
CITAT (emmapemma @ 13-07-2006, 08:24) Oh, de två sista förslagen tar jag hand om de år som jag inte vill odla -_- Åhjo, det går så bra att ha både ljus och vin och odlingar på samma gång... Kanske någon att pussa på, skulle vara något att ha i växthuset också
kerstin z5-6
13-07-2006, 17:54
Klart du ska ha det , kritallkrona,korgstol, martinibord och Radio -kaffekokare , växthusmugg och roliga saker att titta på är nödvändiga Jordbord , serpentinvattenslang med duschmunstycke ,växtflak o backar Breeeda bänkar och svängrum i mitten Inga små lysrör -inget får plats under dem oavsett hur mkt ljus de avger -och de används alltid inne -så du kan bära ut färdiga plant i växthuset i mars:)
emmapemma
13-07-2006, 18:04
Inte en kristallkrona direkt, men den skulle ju passa med mitt svartlackade växthus: http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/serv...productId=14119Nå, nu har jag fått tips på en himla massa saker som kan sättas in EFTER monteringen... finns det något jag måste tänka på INNAN? Nej, det kanske bara är elen som jag måste förbereda (och jag antar att det inte finns utomhus-kristallkronor  ) Maken kanske kan dekorera huset och dela en flaska vin... när han väl kommer hem från åkturerna på hans ögonsten - motorcykeln... vi har våra "nörd-prylar" båda två! /Emma PS. till kerstin: Jag har nog tänkt köpa lysrörsarmatur (-er) från Classicum, de är 150 cm långa med två lysrör i. Är det för litet? Eller menar du de "växt-lampor" som jag inte skulle köpa?
emmapemma
13-07-2006, 21:27
Lady Hamilton
13-07-2006, 21:32
CITAT (emmapemma @ 13-07-2006, 19:04) ...... Eller menar du de "växt-lampor" som jag inte skulle köpa?.................. Det kan jag svara på direkt! Hon förordar aldrig "växtlampor" Utan hon rekommenderar också lysrör
emmapemma
13-07-2006, 21:44
OK OK, lovar att inte köpa någon "växt-lampa". Blev bara osäker om det fanns för små lysrörsarmaturer också.
CITAT (emmapemma @ 12-07-2006, 09:28) Hej jåj! Det kanske ger sig när jag får växthuset men... ska jag borra ett slags avrinningshål i bottenprofilen? Jag trodde mossa och alger enbart var ett problem för polykarbonathus. Just det, popnitning har jag hört talas om. Vad bra att du nämnde det! Jag köpte två extra fönster, så totalt blev det fyra luckor på 9 m3, med 3 automatiska lucköppnare. Jag försökte hitta stället där jag såg att man inte kunde eftermontera öglor, beslag och sånt, men jag hittade det inte. Jag misstänker att det är något jag drömt. Det händer ibland, att jag drömmer vissa sådana saker, att jag läst eller sett på tv eller pratat med någon, och det är så verkligt att jag inte kan skilja det från det som har hänt. Så det är mycket möjligt att jag har inbillat mig att det skulle vara problem med eftermonteringen... ... och för övrigt sa min man, att om det inte fanns eftermonterbara beslag och brickor och sånt, så skulle han fixa det, så det är inte längre något jag funderar över Åhhh, jag längtar så.... och till januari, när jag sitter med frökataloger, och har riktiga grejer att dra upp plantor med! JAg ska köpa växtlampa då också, så att jag får ordentliga, täta plantor! /Emma Hej. Glasen står på bottenprofilen ca 1cm innanför denna fins en aluminiumkant, här samlas smuts och vatten. Mossan trivs bra men det blir lite torrare om et dräneringshål borras i varje sektion. Samma vid taket Detta gersig lätt när huset är på plats och första glasskivan monteras. Den undre glidskenan till dörren funkar bättre on några urtag görs så småsten och vatten kan ramla ut lätt (vatten fryset på vintern). Öglor med skruv som går att eftermontera finns i "växthusaffären" Borra såga i aluminium så är sprit mycket bra på så "kletar2 inte spånorna. Växtlampa, välj en lysrörsarmatur (gärna beg återvinning rivnings firmor) Lysrör vanliga billiga kallvita ger mest för pengarna! Alla andra goda råd tja njut JÅJ
Åsa, mälardalen zon 2
14-07-2006, 10:09
Blir det inte problem med vanliga lysrör i växthus de ska ju placeras ca 10cm ovanför växterna för att det ska vara bra effekt??
+Klarar de av det fuktiga klimatet i växthuset?? Blir de inte farliga ifall det är riktigt fuktigt i växthuset som det ex. blir under hösten el och vatten brukar ju inte vara någon bra kombination ifall elprylen inte är byggd för att vistas i fuktig miljö??
Jag skulle nog köpt riktig växthusbelysning som ska placeras ca 1-1,5m ovanför växterna och som är byggda för att användas i fuktigt klimat ifall jag skulle ha belysning i växthus.
Inomhus däremot funkar vanliga lysrörsarmaturer utmärkt.
Lady Hamilton
14-07-2006, 10:45
 Du har så rätt så Åsa. Det är viktigt att man har "rätt" sort på rätt plats. Jag själv har lysrörs armaturer för både innomhus (billigare typ. beg återvinning rivnings firmor) men i växthuset (ute) har jag Willabs som är gjorda för att användas i växthus miljö. Och inne använder jag även de "billigare" i (uterummet/vinterträdgården) där driver jag upp mina plantor och har avståndet 10 cm mellen sådd/plantor och lampor. Men i växthuset när plantorna är större använder jag mig av större avstånd (har då även hjälp av solljuset) Och monterar man lysrören i kedjor så är det lätt att justera höjden på armaturen. Jag själv skulle inte köpa någon stor hallogen lampa pga att skenet inte är trevligt att vistas i (har flera bekanta som "skrotat" sina och bytt till lysrör) och då mister man "tjusningen" med att kunna vara bland sina plantor och verkligen kunna njuta
emmapemma
14-07-2006, 10:58
Halogen-lampan, är det den som ger så otäckt orange-gult ljus? Den är otrevlig! Tyvärr - alla lysrörsarmaturer från rivnings-ställen har hamnat i garaget so far... nu blir det till att katt-fajtas över dessa /Emma
CurlySue
14-07-2006, 13:41
varför inte en läcker hantverkare också....med bar överkropp...lagom med muskler....  ....som kan göra allt det tunga och tråkiga.... *skojar bara*
kerstin z5-6
14-07-2006, 14:31
Lady Hamilton
14-07-2006, 15:33
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-07-2006, 15:31) ......Hallååååå man ska INTE ha sina lysrör inne i växthuset ... utan innan -inomhus ... -och det ska vara vanliga ,-inte växtljusrör.... JAG använder lysrör i växthuset när jag sätter ut tidigt på våren. Tycker att dgslljuset är alldelens för kort här då  Dessutom använder jag isoler plast och det tar bort en del ljus. Och Willabs lysröra armaturer FÅR man ha i växthus  De är byggda för det.  Alla har ju faktiskt inte lika bra växthus och vinterträdgård som du har........................
AndreasBlomquist
14-07-2006, 18:53
Emma, ett par saker från en som precis har köpt ett Serralux dessutom satt ihop det.
Det är bara 18 skruvar som ska dit, beroende på antalet fönster, resten görs med popnit och det följer med tillräckligt med popnitar för att du ska kunna riva huset och sätta upp det en gång till. Alltså behöver du inte köpa några, däremot måste du köpa en popnittång om du inte redan har en.
Skruvarna som ska dit är följande:
4 stycken till dörren. 4 stycken till varje fönster, dvs. 8 i mitt fall. 6 stycken till täckprofilerna som sitter vid taknocken samt vid takrännan.
Däremot finns det på en del ställen en del bultar som ska dit, och det är vid takprofilerna. Visst går det att byta ut dessa mot popnitar men det är inte att rekommendera hälsar de från Classicum då jag hade denna tanken.
Se till att få dit bultarna för skuggväven på rätt ställe redan innan du glasar, så slipper du ta bort snedglasen, vilket i och för sig bara tar 5 minuter av och på. Många utav de sakerna som ska in annars i profilerna med bultar kan du använda de trapetsbultar som medföljer. De har nämligen inget annat användningsområde vid leveransen annat än att finnas där om man köper till extra tillbehör i framtiden som ska in i profilerna. Det är ju inte så snyggt att ha en massa oanvända bultar i profilerna.
Glassug är superbra och det följer numera med. Värdet ska enligt Classicum vara 499 kronor med ett par handskar som också följer med. Det roliga är att sugen är från Biltema och de har strukit över Biltema med en svart tuschpenna. Nåja, den funkar jättebra i alla fall men glasrutan måste vara helt ren annars fäster den inte hundraprocentigt. Torka gärna av både rutan och sugen med en trasa. Provlyft en liten bit innan vi bär iväg med glaset alltför långt. Glasningen är enkel och går snabbt. Jag glasade mitt helt själv, fick hjälp dock vid snedglasen och det allra sista väggfönstret. Skulle du krascha ett glas så behöver du inte oroa dig. Det följer med reserver, det ska följa med ett extra takfönster och ett extra väggfönster. Har du otur så blir det som hos mig, 3 extra väggfönster och ett takfönster för lite. Det blev en tur till glasmästaren som följde med hem på fika och skar till fönstret på plats och beundrade det fina växthuset. Glasen är förresten otroligt starka och tål väldigt mycket!
CITAT (emmapemma @ 13-07-2006, 22:27) Emmapemma ... vinet du rekomenderade var tyvärr slut på SB o eftersom jag slängt ut Martinibordet pga. platsbrist får jag väl gå o ställa mig vid grogghyllan istället ... den får alltid plats. Skål !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|