Halli
Jag har inhandlat lite perenner som jag tänkte plantera i de befintliga rabatterna i trädgården (som den tidigare ägaren planterat). Eftersom jag hört och läst att man alltid bör plantera flera plantor tillsammans så köpte jag 3 silvriga höstanemoner och 2 "vanliga" höstanemoner, och tänkte då att de blir lagom "buskiga" till nästa sommar. Jag har gått och filurat i flera dagar på vart jag ska plantera dem för att de ska ha en "bra" bakgrund och ev något lägre framför. wub.gif

Men idag läste jag att plantavståndet mellan plantorna ska vara lika långt som växten blir hög!!! ohmy.gif Så mina höstanemoner ska ha 1 m mellan plantorna!!!??? Jag trodde jag kunde sätta mina 3 silvriga höstanemoner tillsammans, men det går alltså inte??? Eller vad har ni "gamla trädgårdsrävar" (hoppas att jag en gång kan sälla mig till er skara wub.gif ) för erfarenhet av detta? Gör ni så när ni planterar nya växter?
Ciczi
Skulle väl säga att det är lite olika beroende på typ av växt. Just höstanemoner är inte något jag kan se framför mig (men det är säkert vackert). Växter som man vet har behov av stora ytor kring fossingarna bör man också plantera efter rekommenderat avstånd.

Jag tror nog att någon som planterar betydligt fler perenner än jag är bättre lämpad att svara på denna fråga. (eftersom jag drar upp 90 % av mina växter från frö)

mvh Ciczi
kerstin z5-6
Visst kan du samplantera -höstanemoner blir dock rätt stora så 30 cm mellan plantorna är nog bra -de blir tätare fortare och tre -ser ut som en , jätteplanta
Jag planterar därför ofta perenner tre o tre för effekt

Blir det åt skogen för tätt är perenner flyttbara smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon