Lite besviken är jag, för jag lade ner en del slantar på flera höga grässorter och en fin bambu i höstas. Har sedan förstått att bästa tiden att plantera gräs och bambu tydligen är våren, men att hösten fungerar. Vintertäckte med tjockt lager torv och löv. Men ingen tycks ha överlevt, bambun är helt torr och det finns inga nya skott nertill, gräsen tycks det inte heller finnas ngt liv i och inga skott. Har alla gått hädan, eller har inte gräsen börjat gro för er heller än? Bor i zon 1 och det mesta andra jag planterade har börjat röra på sig, klematis etc etc.
???
Åsa, mälardalen zon 2
18-05-2003, 22:09
Bambun tycker jag borde ha börjat visa skott nu i zon 1. Gräsen kan dock ta god tid på sig innan de dyker upp de brukar ta mycket god tid på sig.
Det kan ju eventuellt ha blivit för blött med täckning med torv + löv för gräsen, själv täcker jag inte gräsen ett dugg här i zon 2 och det brukar gå bra ändå. Man kan dock också lyckas ta död på gräs ifall man klipper ner dem på hösten, kommer det in vatten i rören som bildas ruttnar lätt plantan. Låter man allt sitta kvar under vintern så skyddar det plantan bra, de gamla grässtråna kan sedan klippas bort på våren.
Plantskolan hade faktiskt redan beskurit gräsen i höstas, lite märkligt eftersom det kan skada dem. Flera böcker beskriver just det du säger, att de kan ruttna, men det såg jag först efter att jag inhandlat dem. Jag håller tummarna för att de kommer igång ändå, för de var inte billiga i inköp.
Ge inte upp med bambun. Det är inget onormalt att de ser döda ut den här tiden på året, men de brukar komma igen i juni. Vänta åtminstone till midsommar innan du gör något radikalt åt den. Har själv en liten bambu i södra Finland och nog har den kommit igen trots att den sett helt död ut den här tiden på våren. Ta bort vintertäckningen och gödsla rejält med t.ex. gödsel för gräsmatta. Bambun är ju också ett gräs...
Micke
Tack för peptalk! Jag ger bambun näring och håller tummarna!
Det där med att täcka med torv var inte så bra heller, torv samlam nämligen vatten som sedan fryser till is och kan skada växterna. Torra löv och granris är bättre samt att inte klippa gräset på hösten, förstås. Bambun ska inte klippas alls.
Nä, torv är inget vidare som täckning på bambu, men min överlevde också den misshandeln. Däremot går det ju bra att blanda okalkad torv i planteringsjorden, de gillar lite surare jord har jag förstått och så vill de gärna ha det rätt luftigt kring rötterna.
Micke
Nej, det är nog jag som är lite seg i huvudet när jag sätter mig vid datorn så här på kvällen. Jag täckte med täckbark, inte torv, om det nu gör någon skillnad....Men jag tror nog att jag tog i lite snålt med täckningen just på bambun, det var svårt att pallra upp runt den. Imorgon, när min lillunge sover middag, ska jag ge den näring och luckra upp jorden runt den. Lite svinn får jag väl räkna med eftersom jag är nybörjare i trädgården och det var ju en ganska sträng vinter. En astilbe har strukit med också, den som skall vara så tålig. Annars lever det mesta.
CITAT (Ti bee @ 20-05-2003, 23:52)
Imorgon, när min lillunge sover middag, ska jag ge den näring och luckra upp jorden runt den.
Blanda inte ihop dom små liven bara!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.