Full version: Har blivit med hoya
Whiskuchi
Jag knep idag några hoyasticklingar från jobbet, några utan namnlappar (men de ser ut som den där vanliga hoyan man ser överallt - eller är det flera snarlika arter?), en heter hoya lacunosa. Jag har aldrig haft hoya innan, och kan alltså inget om dem. Hur vill de stå? Är de giftiga för katter? Hur ska jag bäst handskas med sticklingarna, vill de stå i vatten eller direkt i jord?
pejori
båda är lättrotade i både vatten och jord
inte farliga för katter...
den som ser ut som alla andra, har en del snarlika släktingar, som malaysia( lite mindre blad som är rundare) och motoskei (har luddig undersida)
det finns fler, men dessa är vanligast...
trivs i alla väderstreck, men helst öster eller väster för bästa blommning.
lacunosa doftar ljuvligt när den blommar...
Whiskuchi
Perfekt, tänkte att de får bo i sovrummet och där är det västerfönster smile.gif Ja, jag kände hur gott lacunosan luktade (det var därför jag knep en bit av den) wub.gif
Maria i Helsingborg
CITAT (Whiskuchi @ 11-07-2006, 15:52)
"Jag knep idag några hoyasticklingar från jobbet......"

Aj aj, det är ofta så det börjar och snart står du med ett 50-tal krukor och kliar dig i huvudet biggrin.gif rolleyes.gif
Biggan_
Ha, ha, ha! Nu trillar vi dit, den ena efter den andra! blink.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Whiskuchi
CITAT (Maria i Helsingborg @ 11-07-2006, 16:59)

Aj aj, det är ofta så det börjar och snart står du med ett 50-tal krukor och kliar dig i huvudet biggrin.gif rolleyes.gif

*gulp* blink.gif

Birgitta P: ja, det verkar svepa en epidemi över oss! *hukar mig* laugh.gif
Maria i Helsingborg
CITAT (Whiskuchi @ 11-07-2006, 17:37)
*gulp* blink.gif

do not fear - du är i gott sällskap tongue.gif
pejori
CITAT (Maria i Helsingborg @ 11-07-2006, 18:48)
CITAT (Whiskuchi @ 11-07-2006, 17:37)
*gulp*  :blink:

do not fear - du är i gott sällskap tongue.gif

ooojaa laugh.gif laugh.gif wub.gif
LadyG
CITAT (Whiskuchi @ 11-07-2006, 18:37)
CITAT (Maria i Helsingborg @ 11-07-2006, 16:59)

*gulp* blink.gif

Birgitta P: ja, det verkar svepa en epidemi över oss! *hukar mig* laugh.gif

Et tu, Whiskuchi? biggrin.gif

Skönt att inte vara den enda som snubblat in i hoya-träsket smile.gif
jennyp
CITAT (pejori @ 11-07-2006, 15:57)
båda är lättrotade i både vatten och jord
inte farliga för katter...
den som ser ut som alla andra, har en del snarlika släktingar, som malaysia( lite mindre blad som är rundare) och motoskei (har luddig undersida)
det finns fler, men dessa är vanligast...
trivs i alla väderstreck, men helst öster eller väster för bästa blommning.
lacunosa doftar ljuvligt när den blommar...

mja, de är ju giftiga så det är ju inte så bra om katten tuggar på dem...

mina växer som dårar i söderfönster med skuggning av persiennerna men de som har knoppar eller knoppar på väg står i västerfönster allihopa... om det är en slump eller ej vet jag inte, har ju inte haft hoyor så länge smile.gif
Whiskuchi
CITAT (jennyp @ 12-07-2006, 01:11)
mja, de är ju giftiga så det är ju inte så bra om katten tuggar på dem...

Mina katter tuggar på det mesta - får ställa hoyorna så inte katterna når dem helt enkelt smile.gif
(giftigheten hindrar mig dessutom från att bli en crazy hoya-lady, som knappt får plats att vända hemma för alla krukorna) laugh.gif
pejori
mina katter vet tydligen inte det laugh.gif laugh.gif
dom tuggar vidare, och mår hur bra som helst... laugh.gif wub.gif
mej veterligen är dom inte speciellt giftiga wub.gif
Merlin
Jag är också i hoya träsket biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif De smyger sig på en de där lianerna rolleyes.gif joemotståndliga som de är... Jag ger hoyasällskapet en del av skulden - deras monter på Nordiska trädgårdar var såååå fin wub.gif
Emma_
CITAT (pejori @ 12-07-2006, 21:01)
mina katter vet tydligen inte det laugh.gif laugh.gif
dom tuggar vidare, och mår hur bra som helst... laugh.gif wub.gif

De ska ju vara giftiga, och det står att man ska tvätta bort den vita växtsaften för annars kan man få frätskador, men jag får sånt på fingrarna jämt, och jag tvättar då aldrig bort det! rolleyes.gif
pejori
CITAT (Emma_ @ 12-07-2006, 23:53)
mina katter vet tydligen inte det laugh.gif  :lol:
dom tuggar vidare, och mår hur bra som helst... laugh.gif  :wub:

De ska ju vara giftiga, och det står att man ska tvätta bort den vita växtsaften för annars kan man få frätskador, men jag får sånt på fingrarna jämt, och jag tvättar då aldrig bort det! rolleyes.gif

inte jag heller smile.gif smile.gif wub.gif
jennyp
CITAT (pejori @ 13-07-2006, 11:15)
CITAT (Emma_ @ 12-07-2006, 23:53)
mina katter vet tydligen inte det laugh.gif  :lol:
dom tuggar vidare, och mår hur bra som helst... laugh.gif  :wub:

inte jag heller smile.gif smile.gif wub.gif

hehe nej det gör inte jag heller iofs... unsure.gif laugh.gif
maimiti
Inte jag heller och jag tycker inte att det känns något alls... borde väl svida eller ge klåda om det var farligt. Däremot har jag märkt att det inte alltid går bort i tvätten om man får det på kläderna...
Blomstertanten
Vi har väl kommit så långt ner i hoyaträsket så blivit immuna antagligen biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon