Full version: Tjuvskott?
zwinto
Hej.

Killen min hörde idag på jobbet att man ska ta bort "tjuvskott" på tomatplantan... Och då undrar jag, vad är det?? blink.gif wacko.gif
rosita
Tjuvarna är som små skott som växer ut i bladvecken. Tidigt på säsongen kan man sätta dem i en kruka med jord och få fler tomatplantor. Man tar alltså bort hela skottet, tjuven, i bladvecket på vanlig tomat. På busktomater låter man dem växa för att plantan ska bli buskig.
Åsa, mälardalen zon 2
Såhär gör man när man tjuvar

och som tidigare sagt så tjuvar man INTE busktomater (+ampeltomater som är en form av busktomat)
zwinto
Tack för era svar... då får jag göra ett nytt försök till nästa år laugh.gif
för det här hade jag ingen aning om tongue.gif

Jag har körsbärstomater, det är det ända jag vet...

Har inte hållt på så mycket med grönsaker mest blommor jag är intresserad av... men alltid kul att pröva på nya saker smile.gif

Har sättit apelsinkärnor, får väl se om jg lyckas få upp något av de biggrin.gif unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Körsbärstomater talar bara om vilken storlek på frukten det är, körsbärstomater kan vara sorter man tjuvar men det kan även vara en busktomat, för att veta måste man veta namnet på sorten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon