Eva i Norrköping
18-05-2003, 21:57
Min svägerska berättade idag om sin granne som har en perenn växt i sin trädgård, som drar till sig något alldeles enormt mycket fjärilar! Dessvärre vet inte ägaren vad det är för växt. De har försökt titta i olika böcker, men utan resultat.
Vi gick och tittade på den, men just nu var det ju bara små tunna skott som stack upp. Enligt min svägerskas beskrivning blev det höga styva stjälkar, med en samling små blommor i toppen som var blå (eller blålila, minns inte?)
Är det något som har något förslag på vad det kan vara?
Är det kanske en alpmartron eller en bolltistel? Kolla min fjärilsväxt-artikel i Odlas arkiv...
Eller kanske anisisop? ex. Agastache 'Blue Fortune'
Annars är syrenbuddleja (Buddleja davidii) oerhört attraktivt för fjärilar, men den bildar en 1,5 - 2 m hög buske varje år
Bengt i Särö
18-05-2003, 22:18
Hej Eva
Förslag till en fjärilsblomma möjligen Agastache rugosa hybrid
"Blue Fortune" blåviolett 60 cm Blommning Juli-September.
Svenskt Namn: ANISÖRT.
Hälsningar
Bengt i Särö
Vet någon om man kan köpa plantor av Anisört eller måste man fröså?
Vill ha många fjärilar i år.
Köpte plantor av den hos min trädgårdsmästare förra våren,
den blommade länge, men jag undrar om den inte sprider sig
väl snabbt?
Ska kolla efter plantor. Jag har ju en naturtomt så den skulle kunna stå i utkanten, den är perenn väl?
Kerstin i Malmö
19-05-2003, 13:30
Buddleja är en otrolig fjärilsmagnet! Vi hade fullkomliga svärmar på våra i fjor! Det var så läckert var gång man kom förbi, där kunde utan problem finnas ett trettiotal!
Kerstin
Wargen!
Anisört är en perenn, blue furtune blir ca. 80-90 cm
Vill ha sol, tål torr jord. Blommar länge, blå-vit-lila.
Den ser lite ut som en nässla i bladen.
Eva i Norrköping
19-05-2003, 20:08
Jag tror bestämt det är anisisopen! Har tittat på några bilder nu, och de stämmer väl med hennes beskrivning. Nu måste jag bara ha en själv, hon sade att den drog till sig helt fantastiska fjärilar, sådana man knappast ser annars!
OK, jag har en perfekt plats för den....åker till handelsträdgården imorgon. Sen får nästa buske bli en buddleja.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.