|
Är det någon här som är självförsörjande på grönsaker?
Lemonne
11-07-2006, 21:01
Ja, inte helt, inte på alla grönsaker, men potatis, lök, morötter och rödbetor har jag så det räcker året om! I våras hann rödlöken ta slut förstås och jag höll på att tappa hakan av förvåning när jag skulle köpa istället - min konsumbutik tog 19.90:-/kg!! Hutlöst! Tomater lyckas inte mina gröna fingrar ordna eftersom de verkar kräva så mycket omtanke just runt midsommar då jag aldrig har tid att ta hand om dem. Men jag har inte givit upp än.
Jag har inte ett växthus ännu, men en dag ska det nog bli aubergine och gurka också. Jag har ju högtflygande drömmar om avokado, citroner och persikor också...
Hur förvarar du då de grönsakerna över vintern?
Lady Hamilton
12-07-2006, 20:06
CITAT (Lemonne @ 11-07-2006, 22:01) .......citroner.........  Vill bara meddela att citroner tar drygt 1 år på sig att mogna (närmare 1 1/2år. Så de kan det bli lite svårt att bli självförsörjande på
Är självförsörjande på lök, spenat,rabarber,alla slags örter, hallon, sallad, gurka, squash, tomater, (under stor del av året), spnat, sparris mm. Borde gräva upp fler land för att utöka odlandet men har varit för lat för det...... Frukträden är inte tillräckligt stora för att täcka årsbehovet ännu. Skulle gärna ha höns ohså för att få färska ägg
ingrid fuxwall
12-07-2006, 21:25
På vissa saker är vi självförsörjande men långt i från alla.
ingrid
Lemonne
12-07-2006, 22:12
CITAT (rosita @ 12-07-2006, 20:18) Hur förvarar du då de grönsakerna över vintern?  Jag har tillgång till kylrum med både värmeslingor och kylslingor som gör att mina grönsaker klarar vinter finfint. De blir väl lite tråkigare på vårkanten, men de håller fortfarande bättre kvalitet än de grönsaker man kan köpa i affärerna.
CITAT (Merlin @ 12-07-2006, 21:40) Är självförsörjande på lök, spenat,rabarber,alla slags örter, hallon, sallad, gurka, squash, tomater, (under stor del av året), spnat, sparris mm. Under hur stor del av året odlar du tomater? Odlar du dem i växthus?
anna_rispan
14-07-2006, 16:28
CITAT (rosita @ 13-07-2006, 20:24) CITAT (Merlin @ 12-07-2006, 21:40) Är självförsörjande på lök, spenat,rabarber,alla slags örter, hallon, sallad, gurka, squash, tomater, (under stor del av året), spnat, sparris mm. Under hur stor del av året odlar du tomater? Odlar du dem i växthus? jag är också nyfiken!
Japp jag har växthus. Där inne finns just nu fem sorters tomater, slanggurka, ogenmelon, vintersquash, rosmarin, passionsfrukt, oliven som inte har velat bo utomhus, chilin sarit gat och habanero, paprika, ett citron- och ett mandarinträd och en del småplantor/sticklingar som växer till sig  . Fråga mig inte hur mycket jag vattnar varje dag  . När jag var på semester förra veckan höll mina grannar på att få slag när de skulle vattna!!!
CITAT (Merlin @ 14-07-2006, 19:00) Japp jag har växthus. Där inne finns just nu fem sorters tomater, slanggurka, ogenmelon, vintersquash, rosmarin, passionsfrukt, oliven som inte har velat bo utomhus, chilin sarit gat och habanero, paprika, ett citron- och ett mandarinträd och en del småplantor/sticklingar som växer till sig :) . Fråga mig inte hur mycket jag vattnar varje dag  . När jag var på semester förra veckan höll mina grannar på att få slag när de skulle vattna!!!  :P  Det var ju en del!  Men jag frågar igen: hur stor del av året odlar du tomater? Eller hur stor del av året är du självförsörjande på tomater?
Jag börjar förodla redan i början på februari! Jag har byggt om min tvättstuga till barnkammare för mina sådder med belysning och allt. Jag brukar inte värma upp tvättstugan (inget element på) men då jag har ett torkskåp där inne som går jämt vintertid så blir det en ganska bra och lagom temperatur för de flesta sådder och småplantor. De blir stabila utan att ränna i höjden. Jag har belysningen på ungefär 16 t per dag fram till mitten på april. Detta trots att tvättstugan har 1 stort fönster och en balkondörr med glas i (folk som promenerar förbi brukar alltid glo in för att se vad som försiggår där inne i det "konstiga" ljuset .  ) Jag använder s k "kall" ljus som säjs vara bättre än "varmt". Tillbaka till ämnet...... Tomaterna brukar börja blomma i min tvättstuga i maj. Efter den sista nattfrosten ställer jag de i växthuset men håller ett vakande öga på temperaturen...Jag brukar skörda de första tomater i slutet på juni eller i början på juli fram till slutet på oktober Hoppas att du har fått svar på din fråga.......
Oj jag glömde berätta att vi är helt självförsörjande på tomater under juli - oktober. Jag brukar ockå göra olika inläggningar och torka tomater samt koka in dem  . Jag måste tillägga att vi är 5 personer i familjen + att vi har många gäster och släktingar som ofta stannar hos oss under lång tid (jag är ej svensk och har en massa släktingar i utlandet som tycker att Sverige är "exotisk"  ) och dom äter massor av tomater!
Merlin ... det låter härligt !
Jag har trädgård för första året i år (flyttade till mitt hus i december) och kan hittils konstatera att jag är självförsörjande på mangold, lök, röd- och gulbetor, vitlök, örtkryddor, chili, paprika, majs och TOMATER (har ca 200 plantor)! Inte så att det räcker hela året men iaf. hela säsongen. Ja, tomaterna ska väl räcka + bli en del över att sälja, samma med chilin.
Det mesta går ju att konservera eller bevara på annat sätt så har man tillräcklig tillgång på råvaror så kan man ju försörja sig hela året, om än inte med färska grönsaker så med olika konserver och inläggningar.
Dessutom hann jag med att sälja tomat- och chiliplantor för nästan 25' under våren så trädgårdsprojektet är hittils på ca +/- noll ekonomiskt sett.
Förra veckan köpte jag en konserveringsapparat på loppis ... 50:- ... känns som att den kommer att betala sig framöver.
Mitt mål är att bli självförsörjande på allt man kan odla själv, att bara behöva köpa mjöl, ris, pasta, bönor, ost och dyl. som är svårt att odla/göra själv. Potatis köper jag gärna också för det vill jag inte odla mitt bland tomaterna.
Nästa projekt är att bygga nån form av jordkällare. Sen står höns, kaniner, får och getter på tur. Ska konvertera tillbaks till köttvärlden men inte förrän jag får slakta själv.
EDIT :
Glömde mina 50 sparrisplantor, det ska väl räcka till mig och evt. besökare ... kort säsong dock.
Roligt att du vill bli självförsörjande Gurkan! Jag växte upp på landet och kan bara säja att skillnaden mellan "eget" kött och det som säljs i affären är hur stor som helst! En av mina farbröder är charkuterist och tillverkar olika slags korvar och det han har att berätta om köttbranchen vill nog ingen veta (urk).  Sedan han berättade för mig att mindre seriösa slakterier inte bryr sig om att avlägsna sjuka vävnader (grisar exempelvis har ofta hudsjukdomar som varbölder) innan köttet mals ner har fått mig att tappa aptiten på korv och skinka..... Sedan så vill jag tipsa om en trevlig bok om konservering som finns på antikvariat och eventuellt på bibliotek. Den heter Hälsoriktig konservering av K. Puhony, Nybloms förlag, Stockholm, 1984. Där kan man lära sig mycket om inkokning, inläggning, saftning, jäsning, torkning, insaltning, frysning och rökning
Jag när nån slags romantisk dröm om ett enklare liv lite närmare jorden, lite mindre beroende av omvärlden. Att bli helt självförsörjande är väl varken rimligt eller nåt egentligt mål men jag tar små steg framåt hela tiden för att skapa min lilla plats i världen, har slängt ut TV till förmån för ogräsrensning och tid utomhus, skrotade oljepannan förra veckan till förmån för massa nyttig vedhuggning. Konsumerar mindre färdiga saker och gör mer själv. "Byter bort" pengarna till förmån för mer tid.
Jobbar mer hemma och mindre på kontor, får frisk luft och motion, goda grönsaker och ett meningsfullt liv på köpet känns det som.
Det jag saknar mest här kring huset är frukt och bär, men det går väl att åtgärda.
Detta, mitt första lilla hus, är min "lekstuga" där jag lär mig odling, olika typer av hantverk och småskalig livsmedelsförädling. Flickvännen är lika tokig och hjälper mig att köra gödsel, bära ved, renovera, bakar dessutom massor av underbara bröd, kokar marmelad och stickar strumpor på löpande band när hon är här.
Tack för boktipset, ska till bibblan imorrn och kolla vad dom har, snart är det dags att börja använda den där konservapparaten. Fick också några tips i konserveringstråden i Recept-avdelningen.
Gurkan, det är kul att du lever "naturligt" och är självförsörjande så långt du tycker är rimligt! Det är så många som handlar allt färdigt och inte ens lagar mat från grunden. Jag önskar dig lycka till och du/ni kommer att må så bra av detta sätt att leva!!! Jag försöker också vara så självförsörjande jag kan och "byter bort" pengar till förmån för tid. Jag odlar så mycket jag kan eftersom jag mår så bra av det! Apropå konservering, så brukar jag mjölksyra grönsaker och det är både nyttigt och gott!
Jag lever fortfarande ett ganska "konventionellt" liv och måste ju jobba på kontor för att betala hyra, räkningar och bensin som alla andra. Och köper fortfarande det mesta av min mat på Willys ... som alla andra. Det är ju trots allt första säsongen med möjlighet att odla mer än några krukor på balkongen så jag är nöjd och glad för varje framsteg, stora och små. Det där med tid/pengar tänker jag mycket på. Att t.ex. byta oljan mot ved sparar mig en hel månadslön om året ... eller en extra ledig månad ... eller en extra avbetalning på huset som sen ger mig nån extra "friköpt" timme varje månad. Förutsättningen är bara att man tycker det är mer stimulerande att bära ved än att sitta på kontor. Vi får se hur långt man kan komma med drömmar, ambitioner och massor av arbete. Ganska långt tror jag, men otåligheten är min värsta fiende just nu. Vill göra ALLT på en gång. Nu lämnar jag mitt dammiga kontor och strosar ner till Bibblan istället. Tesa : Jag saknar dig i den här tråden ! Jag vet att du har massor av tankar kring det här.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|