|
läser ständigt att man inte ska plantera mynta i annat än i spann. Jag har en del i min trädgård där jag inte kan ha något egentligen (vet inte om myntan kommer funka där heller), och jag har massor av mynta. Tänkte testa att sätta lite där. Men ser framför mig hur myntan tar över hela trädgården... hur är det egentligen? Är det mest i kryddlandet man ska passa sig eller breder den ut sig enormt?
Jag själv tycker att den brer ut sig för lite  Jag vill ha mycket mycket mera pepparmynta. Visst brer den ut sig, men jag tycker inte att den är så aggressiv, men det är kanske olika vad det är för jord? I en liten kryddträdgård håller den sig knappast inom sina gränser. Men den går inte heller att jämföra med kirskålen, t.ex. Själv tycker jag den är ganska lätt att få bort om man vill det.
Monarda
19-07-2006, 22:31
Min erfarenhet är att olika myntor brer ut sig olika mycket. Temyntan är inte så farlig och är dessutom lätt att rycka upp medan däremot äppelmyntan kan bli riktigt tuff. Dock älskas den av humlor, bin och fjärilar.
Det är myntorna av släktet Mentha som sprider sig aggressivt. Andra växter med "mynta" i namnet (t.ex. temynta, som är en Monarda) kan bete sig på helt andra sätt  Mentha-släktet sprider sig med utlöpare och kan ploppa upp lite varstans, dessutom är de ofta välidgt livskraftiga och en 5 mm lång rotbit kan räcka som "frö" till en hel planta. Det är därför de är så svåra att bli av med om de hamnar fel, lite som kirskål (fast godare)
Åsa, mälardalen zon 2
20-07-2006, 09:36
Fast jag har lyckats med det omöjliga, jag har lyckats vanvårda alla mina myntor till döds. Soligt + supertorrt + en massa gräs som som invaderade kryddlandet klarade de inte.
Jag har inte heller haft så stor framgång med myntorna. En pepparmynta har kämpat i flera år på samma plats, vet inte ens om den kom upp i år. En grönmynta har haft större framgång, och ockuperar åtminstone rabattdelen närmast en cementvägg. Men, inte har de spridit sig så mycket inte. Är nog för mycket bös i övriga orensade rabatten Nä, då har Oreganon spritt sig något vådligt mycket mer  Den kallas ju i en variant även för kungsmynta, fast, är (precis som temynta) inte en Mentha-variant. Temynta har spritt sig lite varstans i vår rabatt, via frön då antar jag. Den är hur som helst lätt att bli av med då den verkligen står ut samt bara är att rycka upp.
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,20-07-2006, 10:36) Fast jag har lyckats med det omöjliga, jag har lyckats vanvårda alla mina myntor till döds. Soligt + supertorrt + en massa gräs som som invaderade kryddlandet klarade de inte. Jo, torka har de lite svårt att klara av. Vissa arter klarar sig någorlunda mot gräs, men inte alla. Jag gav upp med myntorna i mitt vilda kryddland vid mina föräldrars stuga, de stack alltid iväg från den ursprungliga platsen och dök upp med enstaka stjälkar lite överallt tills de försvann. Ytterligare en anledning att ha dem i hink - de klarar sig bättre i konkurrensen  Den ihärdigaste jag har sett är en som jag tror är gråmynta (bladen är i alla fall lite gråludna på undersidan). Den verkar vara omöjlig att ha ihjäl, jag hittade de första stjälkarna vidvuxna på en ödetomt och planterade i mina föräldrars trädgård. Mamma försökte anlägga en äng för några år sedan och råkade få med lite av myntan i ängen. Snart blev det en mynta-äng av det hela...
Désirée
22-07-2006, 15:46
Både min Mt Hillery's mynta och Chokladmyntan har spritt sig ganska "ofarligt".
Mt Hillery's är duktigast på att sprida sig, men den har aldrig poppat upp längre bort än två decimeter från övriga gruppen. Det är bara att dra upp skott som kommer upp där man inte vill ha dom.
Myntor generellt trivs inte att ha det trångt om rötterna.
Jag kämpade med att få min pepparmynta att bli stor i flera år...till slut hittade den väl rätt plats för det som fick plats i en vanlig kruka har nu blivit en kvadratmeter och inte hjälper det att den är "inhägnad" heller för den lägger sig över och bildar rötter där den får markkontakt...hade jag inte haft den instängd hade den kunnat bli hur stor som helst tror jag..
Jag anser också att det är alldeles överdrivet det här med att odla i spann. Jag samlar sedan många år tillbaka myntor och de får sprida sig hur de vill. Om de brer ut sig för mycket och inkräktar på ställen där jag absolut inte vill ha de så hugger jag helt enkelt av rötterna som ligger ganska ytligt. Skaffar man sig en mynta så gör man det ofta för att få en skörd och det blir ju inte alltför mycket pepparmyntste från en litet spann
CITAT (Tesa @ 22-07-2006, 22:55) ...hade jag inte haft den instängd hade den kunnat bli hur stor som helst tror jag..  Min har blivit just det - hur stor som helst. Jag har en liten sluttning full. Och den är helt underbar just nu då den blommar, det tycker inte bara jag utan fjärilarna, humlorna, bina... Se bild 1 / "öster" i mitt album! Mulle
Visst är den vacker...min har brett ut sig en hel del till i år bara..jag håller på att avveckla min örtagård...eller snarare flytta den..så det mesta får härja fritt där...men det är pga av att det nästan bara är oregano och peppamynta som trivs där som jag skall flytta..
CITAT (Merlin @ 28-07-2006, 23:09) Skaffar man sig en mynta så gör man det ofta för att få en skörd och det blir ju inte alltför mycket pepparmyntste från en litet spann  Nej, men om man har en spann med pepparmynta, en med grönmynta, en med marockansk mynta, en med gråmynta... osv så blir det en hel del te i alla fall  Jag skördade från min "myntasamling" häromdan. Alla utom en är nyplanterade i år, och de har redan spridit sig tillräckligt för att det ska bli en ansenlig skörd sammanlagt  Jag har dem inte i hinkar utan har försökt avgränsa dem med grön gräsmattekant i plast. Utrymmet för varje sort är i storleksordningen två hinkar. Än så länge fungerar det, men vi får se hur det blir nästa år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|