Full version: grönsaksland
ulaa
Till nästa sommar ska jag ha ett stort grönsaksland!
Här är egentligen bara sand, så jag kommer att få lägga ner mycket jobb på jordförbättring. Ska jag börja redan nu i sommar eller är det bara onödigt arbete?
Hur gör man när man börjar från början?
Madeleine1
Jag vet inte om det finns några "rätt & fel", men det finns ju de som odlar i sand och lägger gräsklipp som näring ovanpå. Men du kanske menar att du har sandjord? Nåväl. Gräsklipp är bra i alla fall. Börja nu skulle jag säga.

Jag skulle nog blanda i en massa kompost och se vad som blir av det, inklusive gräsklipp. Eventuellt köpa matjord beroende på hur mycket som behövs. En annan variant (som jag inte provat själv - än) är att rigga upp ett gäng pallkragar. Mer om det kan du läsa i Pallkrageklubben.

Lycka till med grönsakslandet!
mari_tres
Ja, börja nu så kan de ogräsfrön som eventuellt ligger och vilar i jorden komma fram innan du ska sätta ner det du vill ha i landet. Lättare att rensa innan... Ska du ha landet mitt på gräsmattan rekomenderar jag en kant mot den, annars får du slåss med gräs/ogräs från den hela tiden. Annars är ju som sagt pallkragar ett bra alternativ. =)
ulaa
Började läsa lite om pallkragar igår och visst... det är ju naturligtvis så jag ska göra. *springer genast iväg o anmäler mig till pallkrageklubben*

Tack för tipsen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon