Till nästa sommar ska jag ha ett stort grönsaksland!
Här är egentligen bara sand, så jag kommer att få lägga ner mycket jobb på jordförbättring. Ska jag börja redan nu i sommar eller är det bara onödigt arbete?
Hur gör man när man börjar från början?
Madeleine1
11-07-2006, 21:05
Jag vet inte om det finns några "rätt & fel", men det finns ju de som odlar i sand och lägger gräsklipp som näring ovanpå. Men du kanske menar att du har sandjord? Nåväl. Gräsklipp är bra i alla fall. Börja nu skulle jag säga.
Jag skulle nog blanda i en massa kompost och se vad som blir av det, inklusive gräsklipp. Eventuellt köpa matjord beroende på hur mycket som behövs. En annan variant (som jag inte provat själv - än) är att rigga upp ett gäng pallkragar. Mer om det kan du läsa i Pallkrageklubben.
Lycka till med grönsakslandet!
mari_tres
12-07-2006, 06:54
Ja, börja nu så kan de ogräsfrön som eventuellt ligger och vilar i jorden komma fram innan du ska sätta ner det du vill ha i landet. Lättare att rensa innan... Ska du ha landet mitt på gräsmattan rekomenderar jag en kant mot den, annars får du slåss med gräs/ogräs från den hela tiden. Annars är ju som sagt pallkragar ett bra alternativ. =)
Började läsa lite om pallkragar igår och visst... det är ju naturligtvis så jag ska göra. *springer genast iväg o anmäler mig till pallkrageklubben*
Tack för tipsen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.