Lemonne
Min käre svärfar ville vara snäll och hjälpa mig med ogräset i sommarstugan eftersom jag inte haft tid och åka dig på hela våren. Han tog giftsprutan med Roundup (Klass 2L) i högsta hugg. Det var bara mina tre klätterrosor som överlevde.

Tidigare hade jag panik på att fylla listen och det blev växter i alla de färger, så nu när jag fick börja om från början och vill jag försöka få en så enhetlig perenn rabatt som möjligt. Så nu vill jag ha ER hjälp!! Ge mig tips på era favoriter som går i rosa, lila och vita toner (ihop med mina rosor) som fyller upp världens största list utan ett alltför stort hål i plånboken! Jag är ju inte i stugan på hösten, utan vill ha blomning i juli, augusti för min egen fröjds skull. smile.gif Det är en hög list, så gärna något som hänger till kanterna och i mitten något som är lite högre men utan att skymma rosorna. Ge mig allt ni har (gärna foton också om det är möjligt).

Listen ligger i sydväst läge och har bara skugga på förmiddagen.
Tjoppa
Det första jag kan komma på är lavendel, lupiner och hortensia. Fuchsia, men den kan man inte ha ute på vintern. Pelargoner, vallmo (fast den är ju röd), irisar, m.m m.m.........
Eva St
Tja varför inte Purpurklätt, Nävor, Alunrot, Brudslöja dessa finns ju i de färgställningar du önskar
Eva St
fruberglund
Jag bara älskar Isop smile.gif
Jenny & Vilda
lila: stäppsalvia, praktbetonika, mossphlox (låg),

dahlior finns ju ialla möjliga färger

astillbe finns i både vitt och rosa och blommar juli/augusti
Kortis
Kanske fänrikshjärta.Det blommar ju i princip hela sommaren och är väldigt tålig.Akleja finns ju både i vitt och rosa.Myskmalva är ju helt underbar både i utseende och doft.Det var några försag från mig.
kerstin z5-6
vit rosa lila är bra färger till rosor -kan du tänka dej silver ibland i stället för vitt blir det också väldigt fint
Lammöra och sandmalört är favoriter i den färgen

stor astrantia-a maxima blommar nu

Platycodon: en senare blommande klocka som finns i vitt rosa och blått passar med rosor
Halli
Hej,

nävor finns i olika färger, det här är en blodnäva. Jag har en ljusrosa också, men den är inte med på bilden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon