Snöflinga
Har ett mycket för hög rhodendendro- buskage som jag vill beskära till lägre nivå ... MEN är osäker om när detta är lämpligt ... vissa säger NU direkt efter blomning (eftersom de bildar sina knoppar nu) andra säger i Mars månad huh.gif Blir mycket villrådig blink.gif Vad är rätt... kan någon som VET svara mig vore jag mycket tacksam wub.gif
emmsing75
Hmmm, jag VET egentligen inte när det ska ske för att vara mest korrekt men förra året klippte jag ner en roddis alldeles efter blomningen och det verkar ha funkat bra, busken ser fin o tät ut nu och har växt till sig en hel del redan men den har dock inte blommat nåt iår utan det kommer nog först nästa år räknar jag med. Klipper man ner busken i mars får man ju å andra sidan inte se blommor det året heller så hur man än gör får man väl ha ett "mellanår" vad gäller blommningen.
Biggan_
...och jag undrar om man kan dela upp föryngringen på två år? Jag menar då att man kapar hälften av grenarna det ena året och resten året efter. Då skulle man väl inte bli helt utan blomning? Och en undran till, var lägger man snittet på grenen? Förlåt att jag gick in i din tråd utan att ha ett svar till dej, men mina undringar kan du också ha nytta av kanske. biggrin.gif
kristerh
CITAT (Birgitta P @ 12-07-2006, 10:43)
...och jag undrar om man kan dela upp föryngringen på två år? Jag menar då att man kapar hälften av grenarna det ena året och resten året efter. Då skulle man väl inte bli helt utan blomning? Och en undran till, var lägger man snittet på grenen?

Klart att du kan dela upp föryngringen, kanske är en bra idé om man har en jättebuske,
du lägger snittet straxt ovanför ett blad, i bladroten kommer sedan 2 nya skott, och flera på stammen (som kanske saknar blad men de nya skotten kommer där det funnits blad.)
krister
Biggan_
Tack Krister för snabbt svar! biggrin.gif
Kan man göra det nu, eller är det för sent, det var ju ett bra tag sen dom blommade och nästa års knoppar har redan börjat bildas?
kristerh
Det är inte försent, men som sagt kan du förlora nästa års blomning om knoppen redan bildats, men det kanske är bättre att göra processen kort och ta allt på en gång, då vet man att det förmodligen inte kommer blom, men busken är snygg.
krister
Biggan_
Tack, Krister! Jag skall fundera på saken biggrin.gif
Tezzla
SRS har svar på det mesta:

http://www.rhododendron.se/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon