Full version: Syd Barrett
Månskensbonden
sad.gif

Ett musikaliskt geni som lämnade VÅR värld redan för länge sedan, har nu också lämnat sin egen. Men hans musik lever kvar...

*tänder ett ljus, och lägger på en gammal Pink Floyd på skivspelaren*

'Shine on you crazy diamond...'
wub.gif
gammelnalle
jo tyvärr dog han alldeles för ung, blott 60 år...

men du måste ha hittat någon riktigt gammal LP med pink floyd för att höra honom..
(har för mig att han slutade redan 1968 i PF)
men helt klart ett geni

b
Månskensbonden
Jovisst, han 'slutade' i PF 1968, eller rättare sagt blev ersatt av David Gilmoure eftersom han var helt borta av LSD vid den tiden, och på väg rakt in i den mentala "dimman".
Den enda PF skiva han egentligen gjorde var "The Piper at the Gates of Dawn" 1967, vilken betraktas som en stilbildare och inröstad på Rolling Stones lista över de 500 mest betydelsefulla skivorna genom tiderna.
Och nej, jag har inte den skivan...(oerhört svår att få tag i redan innan Syd Barrett nu trillade av pinn). Däremot har jag PF´s "Wish you were here" från 1975, vilket ju är bandets hyllning till sin forna medlem.
"Remember when you were young, you shone like the sun. Shine on you crazy diamond. Now there´s a look in your eyes, like black holes in the sky..."
Den skivan...och Dark Side of the Moon givetvis...lyssnar jag på med stor behållning än i denna dag...
rolleyes.gif

(F´resten, från kuriosa-avdelningen: Det var Syd Barrett som kom på namnet Pink Floyd, och det kom från två gamla jazzmusiker i hans egen privata skivsamling, Pink Anderson och Floyd Council. Fast det visste väl alla redan.... biggrin.gif )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon