Eva Swahn
När jag nu håller på att måla hängrännor och stuprör ser jag att det är stora hål i murbruket mellan tegelstenarna på huset. Jag har sett bin/getingar (?) som sitter på husväggarna. Finns det murbruksätar-bin/getigar?? Eller vill de bara krypa in i hålen för att de är nyfikna, men att det är någon annan krabat som har krafsat hål i murbruket.

Vem äter upp murbruket på huset?
Gunvor Nilsson
Jag läste en gång en sån där spalt Frågor & Svar där det var en gravid kvinna som fått starkt behov att knapra på murbruk! Har du någon i grannskapet som kan tänkas vara gravid? laugh.gif
Nej risken är nog inte så stor att det är en tvåbening! Men getingarna har ju kraftiga käkar, man kan höra när dom gnager trä till bobygge så varför inte gnaga i murbruket också så är det lättare att få träet att fästa! unsure.gif
/Gunvor
KURT
Det finns solitära murarbin som MURAR sina bokammare, men de brukar dels mura med lera (lättare att hämta och att frakta) dessutom borde de inte göra hål utan hämta på olika ställen varje gång. Hackspettar kan fullständigt förstöra fasader , dels kan kan det fungera som bra resonans (signalering) dels kan de TRO att det finns insektslarver där, men hackspettar lär hålla sig till träfasader!
Eva Swahn
Hmm, jag har varken sett gravida kvinnor eller nyfikna hackspettar ägna intresse åt min tegelfasad.

Men jag sökte på "murarbin" som Kurt nämnde. Då hittade jag en kul länk till "jourhavande biolog" på Nordiska riksmuseet, det fanns även "jourhavande geolog" om man akut behöver en dylik. Nu har jag skickat frågan vidare dit och får se om jag får svar. Meddelar gåtans lösning senare.

jourhavande.biolog@nrm.se
Hasse_h
Hmm... det kan inte vara fukt som spränger sönder murbruket? Har varit med om det problemet tidigare i en murad ventilationstrumma där det rasade ner murbruk genom en ventilationsöppning i badrummet. Det var iofs mest vintertid när temperaturen växlade kring noll.

Att getingarna letar sig till hålen är väl annars ganska naturligt, de vill ju gärna ha smala trånga öppningar till sina bon och de letar ju för fullt nu.
Eva Swahn
Frostsprängning, hm? Det underliga är att hålen ser så "bearbetade" ut, de konar innåt liksom. Men det är ju riktigt det du Hasse säger att getingarna letar efter bostad nu, så det behöver inte vara dessa. Gjorde ett alltför snabbt tankeled, (= "kan dom äta det ena, kan dom äta det andra")för varför sitter getingarna och krafsar i sig ytskiktet på min - numera väldigt obehandlade - gamla trädgårdsstol?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon