|
Allt vad det nu är som ni kallar det? Ibland verkar det som om jag är totalt tom i skallen ( trots att jag innerst inne vet att så icke är fallet), men efter snart ett år på Odla är det fortfarande vissa saker som jag inte förstår. Och det är frustrerande. Vad menas det med att nån "spammar"? Jag fattar verkligen inte! Vad kännetecknar ett troll? Ok, där är jag ofta på det klara med vad som menas. Men i bland tappar jag fullkomligt hakan av förvåning, när nån blir ankklagad för att vara ett troll Är jag också ett troll kanske , i nån annans ögon Har ni lust får ni gärna utveckla detta för mig totalt obegripliga ämne
Gossen Ruda
12-07-2006, 07:49
Om SPAM kan du läsa här.Och om troll här.
Om vi börjar med trollen, så kanske det här borde stå nånstans där alla kan se det. Bara som en tankeställare. Innan anklagelserna haglar hej vilt. Jag tycker det verkar vara lite för enkelt att anklaga/döma någon bara för att åsikterna går isär.
Det här kopierade jag från din hänvisning Ruda.
Det är viktigt att vara medveten om att det medför en risk i sig, att dra alltför stora växlar på begreppet troll. Det händer att användare falskeligen anklagas för "trollande" trots att de har seriöst uppsåt. Användare kan anklagas för att vara "troll" antingen som ett uppsåtligt retoriskt knep, eller som följd av missförstånd. En person med åsikter som skiljer sig från andras, upplevs lätt av andra debattörer för att ha provokation som sitt syfte (dvs att därmed vara ett troll), trots att det egentligen alls ligger till på det sättet. En annan orsak till att en person felaktigt upplevs som "troll" kan vara att hans meddebattörer har en annan uppfattning om vart forumets debatt bör leda. Om någon part uppfattar att socialt umgänge är forumets syfte, och den andra parten uppfattar att syftet är att genom analytiskt resonemang nå logiska slutsatser, kan de två partena se varandra som troll utan att de egentligen alls uppfyller internettrollets definition. Man kan därmed konstatera vikten av att forumets arrangör tydligt förklarar vad diskussionens syfte är och om det finns gränser för yttrandefriheten och var de isåfall dras.
Det här med "SPAM"-post, visste jag, men det har också hänt att nån blir anklagad för att "spamma" här. Och det begriper jag fortfarande inte.
Gossen Ruda
12-07-2006, 08:16
Du kanske tänker på min trollvarning? Observera att jag bara varnade, inte påstod direkt. Men när man tycker att det är ok att gå in på annans tomt och klippa häckar så börjar jag undra lite vem som skriver och varför. När jag sen kollar signaturens uppgifter om sig själv och där är helt tomt så undrar jag ännu mer.
CITAT (Gossen Ruda @ 12-07-2006, 09:16) Du kanske tänker på min trollvarning? Observera att jag bara varnade, inte påstod direkt. Men när man tycker att det är ok att gå in på annans tomt och klippa häckar så börjar jag undra lite vem som skriver och varför. När jag sen kollar signaturens uppgifter om sig själv och där är helt tomt så undrar jag ännu mer. Ok att det var ditt inlägg som fick mig att skriva frågan. Men det här är något jag har funderat över många gånger. Så frågan skulle ha kommit förr eller senare i vilket fall som helst. Och du, din grannproblematik har jag full förståelse för. Trots att jag inte lagt mig i den.
Diabolique
12-07-2006, 08:41
Tack för att ni klargjorde begreppen! Jag hade fattat någorlunda redan innan, men nu har jag även mer förståelse för de som har upplevt mig som ett troll.  Jag gillar att debattera kontroversiella frågor, och kan gå på rätt hårt när andan faller på. Senast jag blev kallad för troll var väl när jag på kort tid hade tagit upp om vi ska avskaffa monarkin och rekomenderade att man bör bojkotta Nestlé... Inte så konstigt att folk tror att man är troll i de sammanhangen när man läser texten här om troll.
birgitek
12-07-2006, 08:56
CITAT (Evgeni @ 12-07-2006, 09:26) CITAT (Gossen Ruda @ 12-07-2006, 09:16) Du kanske tänker på min trollvarning? Observera att jag bara varnade, inte påstod direkt. Men när man tycker att det är ok att gå in på annans tomt och klippa häckar så börjar jag undra lite vem som skriver och varför. När jag sen kollar signaturens uppgifter om sig själv och där är helt tomt så undrar jag ännu mer. Betr mina personliga uppgifter så plockade jag bort dem för en tid sedan efter att fått en del riktigt otrevliga, nästan hotfulla mail (pm) från en numera avstängd skribent. Avslutningsvis vill jag bara säga att jag mycket hellre skulle bo granne med "direktörn"än "Gossen Ruda". Att sätta upp taggtrådsstängsel och lägga ut bilder på grannen tycker jag visar på en total brist på självkritik och stil. Birgit Ek
Gossen Ruda
12-07-2006, 09:16
Om du tycker det är ok att knalla in på grannens tomt och trampa ner potatisplantor för att klippa häcken så får jag nog säga att det är ömsesidigt. Jag vill inte heller ha dig till granne.
Att spamma i forumtermer är väl att skriva "samma sak" upprepade gånger. Gärna trots att någon redan gett svar, då kanske i en annan tråd. Att trolla är väl att mer eller mindre medvetet kasta bensin på elden, bara för att jäklas, jag tycker länkarna som Gossen Ruda gav var bra. Jag tycker inte vi har sett mycket trolling här på senare tid, förutom uppenbara nötter som registrerar och omedelbart börjar skriva massa skräp (förmodligen till andra användare skapade av samma person). För lite mer sommarläsning, tyvärr på engelska får jag väl säga -kanske borde man översätta till svenska-, så rekommenderas klassikern "Internet Flame Warrior Guide" som beskriver de olika personlighetstyper man brukar stöta på på diskussionsfora. http://www.politicsforum.org/images/flame_warriors/Några exempel: (bara småbilder)  Troller (ungefär det vi diskuterat här)  Crybaby (lipsill)  Impostor (bedragare, skojare)  Rottweiler (Rottweiler...)  Troglodyte (Grottman)  Stonedeaf (Stendöv) - jag har blivit liknad till denna...he...  Kan som sagt verkligen rekommendera ovanstående, det är en jättekul sida  Och lärorik, man kände nästan igen sig ibland... Kanske läses den bäst från http://www.politicsforum.org/images/flame_...rs/flame_01.php , och sen klicka på "next flame warrior". Då får man dem i den ordning de skrevs.
Spam kan också vara att dränka forumet i meningslösa eller intetsägande inlägg som inte tillför något till de diskussioner de läggs in i. Det är därför det måste gå 20 sekunder mellan varje inlägg på Odla. "För att undvika att någon medvetet överbelastar forumet måste det gå minst 20 sekunder mellan de inlägg du skickar."
CITAT (Diabolique @ 12-07-2006, 09:41) Tack för att ni klargjorde begreppen! Jag hade fattat någorlunda redan innan, men nu har jag även mer förståelse för de som har upplevt mig som ett troll.  Jag gillar att debattera kontroversiella frågor, och kan gå på rätt hårt när andan faller på. Senast jag blev kallad för troll var väl när jag på kort tid hade tagit upp om vi ska avskaffa monarkin och rekomenderade att man bör bojkotta Nestlé... Inte så konstigt att folk tror att man är troll i de sammanhangen när man läser texten här om troll.  det är nog inte därför du kallas för troll ibland... tror mer påatt det beror på att du inte ger dej förrän du fått din vila igenom du SKA ha rätt kosta vad det kosta vill menar inget illa, så gå inte i taket nu....
CITAT (Pirum @ 12-07-2006, 10:42) Att spamma i forumtermer är väl att skriva "samma sak" upprepade gånger. Gärna trots att någon redan gett svar, då kanske i en annan tråd. Att trolla är väl att mer eller mindre medvetet kasta bensin på elden, bara för att jäklas, jag tycker länkarna som Gossen Ruda gav var bra. Jag tycker inte vi har sett mycket trolling här på senare tid, förutom uppenbara nötter som registrerar och omedelbart börjar skriva massa skräp (förmodligen till andra användare skapade av samma person). För lite mer sommarläsning, tyvärr på engelska får jag väl säga -kanske borde man översätta till svenska-, så rekommenderas klassikern "Internet Flame Warrior Guide" som beskriver de olika personlighetstyper man brukar stöta på på diskussionsfora. http://www.politicsforum.org/images/flame_warriors/Några exempel: (bara småbilder)  Troller (ungefär det vi diskuterat här)  Crybaby (lipsill)  Impostor (bedragare, skojare)  Rottweiler (Rottweiler...)  Troglodyte (Grottman)  Stonedeaf (Stendöv) - jag har blivit liknad till denna...he...  Kan som sagt verkligen rekommendera ovanstående, det är en jättekul sida  Och lärorik, man kände nästan igen sig ibland... Kanske läses den bäst från http://www.politicsforum.org/images/flame_...rs/flame_01.php , och sen klicka på "next flame warrior". Då får man dem i den ordning de skrevs. är vi inte allihop av dom lite då och då roliga var dom ialla fall
CITAT (LadyG @ 12-07-2006, 12:18) Spam kan också vara att dränka forumet i meningslösa eller intetsägande inlägg som inte tillför något till de diskussioner de läggs in i. här kan man nog beteckna spamm så ja...
Whiskuchi
12-07-2006, 14:55
CITAT (Evgeni @ 12-07-2006, 09:10) Det här med "SPAM"-post, visste jag, men det har också hänt att nån blir anklagad för att "spamma" här. Och det begriper jag fortfarande inte. Om du menade att jag nämnde spam i mitt svar på inlägget om djurforum.se, beror det på att någon därifrån redan blivit avstängd från Svenska katters sida efter att ha skickat mass-pm och gjort reklam för sin sida. Plus att det gjordes mer än ett inlägg om djurforumet här också (i småprat, samt i husdjur)
CITAT (Whiskuchi @ 12-07-2006, 15:55) CITAT (Evgeni @ 12-07-2006, 09:10) Det här med "SPAM"-post, visste jag, men det har också hänt att nån blir anklagad för att "spamma" här. Och det begriper jag fortfarande inte. Om du menade att jag nämnde spam i mitt svar på inlägget om djurforum.se, beror det på att någon därifrån redan blivit avstängd från Svenska katters sida efter att ha skickat mass-pm och gjort reklam för sin sida. Plus att det gjordes mer än ett inlägg om djurforumet här också (i småprat, samt i husdjur) Nejdå, det menade jag inte. För i det inlägget förstod jag precis varför du sa som du gjorde. ( det händer faktiskt att jag förstår också  . Hör och häpna! )
*Felix matte*
12-07-2006, 22:49
CITAT (Evgeni @ 12-07-2006, 08:33) Vad kännetecknar ett troll? Ok, där är jag ofta på det klara med vad som menas. Men i bland tappar jag fullkomligt hakan av förvåning, när nån blir ankklagad för att vara ett troll  :blink: Är jag också ett troll kanske , i nån annans ögon Har ni lust får ni gärna utveckla detta för mig totalt obegripliga ämne  :lol: De har svans  Trollen alltså men det har väl inte du. F´låt... kunde inte låta bli
CITAT (Felix matte @ 12-07-2006, 23:49) QUOTE] De har svans  Trollen alltså men det har väl inte du.  :unsure: :huh: :lol: :wub: F´låt... kunde inte låta bli -_- Ok, jag har ingen svans. Men jag har ju för jösse namn inte sett nån annan med svans heller  . Är inte det konstigt, eftersom det tydligen finns så många troll här Ps. Igår fick jag av en vänlig själ här på forumet en ganska utförlig information av vad jag frågade. Så nu är jag nöjd och belåten  . ds
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|