Jan af Lisö
Hej. Jag undrar om man kan dra fram en rödblommig hästkastanj från kärna ?? Jag hörde att de röda var självsterila, men fick i helgen tre kastanjer som påstås komma från ett rödblommingt kastanjeträd
helull
Hej!

Ska bli spännande att se om dessa träd får röda blommor! Vad jag vet är detta med röda blommor en mutation som INTE följer med till avkomman (som Ornäsbjörkens flikiga blad) sad.gif. Men vetenskapen vet väl inte allt ännu;) ... Under kan fortfarande ske! smile.gif

Meddela här i forumet om det blir röda blommor till sommaren!
KURT
Rödblommig hästkastanj är en korsning mellan vanlig hästkastanj (Aesculus hippocastanum) och en amerikansk kastanj (Aesculus pavia) . Normalt så borde en sådan hybridart vara steril eller i alla fall borde den inte vara stabil. Men enligt uppgift (se nedan) så skall det i detta fall också ha skett en kromosomfördubbling som gör att denna form SKALL vara stabil. Man skall alltså kunna stätta kastanjer från den rödblommiga och då också få rödblommiga. Kastanjer behöver kallstratifieras för att gro, enklast är att plantera i sandblandad jord i nedgrävd kruka på hösten.

http://gardenbed.com/A/6566.cfm
Taxus
Ja, helt klart blir det rödblommiga träd av kastanjer från sådana träd. Det är ingen mutation utan något så ovanligt som en fertil hybrid. Avkomman behöver inte bli identisk - blomfärg, bladstorlek och annat varierar lite. Lätt att så också, bara att stoppa i jorden på hösten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon