Ti bee
Vi har verkligen tagit allt på en gång. Flyttat över halva landet, skaffat barn, köpt 2 hus (ett till att bo i o ett till affärslokal), inom loppet av ett år och några månader. Jag har bott i lägenhet i många år nu innan. Det är då tusan att när jag får mina trädgårdar att pryda, så har jag ingen tid i världen. De potentiella barnvakterna, mor- och farföräldrar och vänner, bor kvar i andra halvan av landet. Mannen min jobbar ju. Min lillunge kommer först så det är vi hela dagarna. Och så dessa trädgårdar som lockar som jag inte hinner med...Ha ha, jag läser frökataloger och trädgårdstidningar på toaletten oftast.
Åhh, den ena trädgården är helt skyddad, söderläge med en härlig mur som jag brukar fantisera om....jag ser småblommig klematis klänga över murkrönet...Den är vanskött trädgården, ingen har brytt sig på herrans många år. Det gick inte ens att komma in i den p g a alla rosor som kastat sig vilt många meter åt alla håll. Vi har rensat nu och jag är nyfiken på vad för växter som kan ha överlevt under årens lopp.
Den andra trädgården har en underbar uteplats i söderläge med kringgående rabatt där jag planterade klängrosor i höstas. Ett vedförråd som jag planterat 2 blåregn bredvid ingången, de börjar växa nu.
Några plantor har jag i alla fall hunnit få ner i jorden och jag njuter stort av att se de vakna till liv och börja växa. Men det mesta får förbli drömmar till dess jag får lite mer tid igen någongång...att drömma är ju också underbart. Och värre problem än dessa har jag minsann haft... smile.gif
Hellan
Hej! Det låter som ett angenämt problem, och visst är väl halva glädjen att planera ibland? Själv har jag endast en balkong att odla på, men i drömmarna vet jag ju redan hur min kommande trädgård ska se ut...

Mvh Hellan (som påtat på balkongen hela eftermiddagen, det var så härligt!) smile.gif smile.gif smile.gif
Ti bee
Mmm, i mitt huvud blommar det vill jag lova. Skillnaden mot att bo i lägenhet är enorm för mig. Sommarställe har jag haft länge, men då har jag oftast missatden första skira grönskan eftersom vi åkt dit senare. Jag njuter så av att kunna gå ut i min egen trädgård. Jag glömde nämna att vår bostadsträdgård har en 8-10 meter hög magnolia som blommar just nu (visserligen bara halva trädet, andra hälften är skuggat av ett stort träd på grannens tomt) och det är absolut bland det vackraste jag sett någonsin.... smile.gif
Kajsa
Du kan ha ett litet projekt varje år, men om barnen är små
går dom först. När mina blev större fick dom vara med i allt
man gjorde ute, odla sin egen ruta i landet och så.
Dom lekte och jag jobbade. Det var väldigt vad fort dom
åren försvann, så njut av ungarna. Trädgården kan du ha
på lagom nivå, din tid kommer! wub.gif
Hannele
Vi hade fyra förskolebarn, när vi flyttade till ett nybyggt hus.
Allt såg ut som ett slagfält; sprängstenar överallt...
Men vi skyndade med att plantera bärbuskar & fruktträd första sommaren,
så småningom kom lite blommor och sånt.

Det tog oss tio år, innan vi fick tid och pengar över till prydnadsbuskar.
Man får jobba i sin egen takt. Vi har väldigt lättskött trädgård,
för badutflykter och sådant kom alltid före trädgårdskötsel...
Ti bee
Mmm, det får blomma i mitt huvud mer än i trädgården just nu. Alla säger jämt att småbarnstiden går så fort, så jag tror på det och skall ge mig till tåls. Jag kommer att kunna plantera och pula i framtiden, fast det förstås, det blir säkert ett lillesyskon också...
wub.gif
Ti bee
Kajsa!
Såg att du gillar fuchsior! Det gör jag med minsann! Och håller som bäst på att lära mig. Kommer säkert att gå med i fuchsiasällskapet i framtiden jag med.
Importerade ett lass småttingar från England i år och det är väldigt roligt! Att det är så lätt att få till sticklingar gör mig väldigt glad, det känns rikt på något vänster!
Jag är nybörjare, men väldigt biten!
smile.gif
Kajsa
Ti bee, jo jag gillar fuchsior, gick med i Fuchsiasällskapet i år,
men jag är inte duktig många dör varje år, men jag ska
prova ett annat sätt nästa år, har fått en massa bra tips
här på Odla.nu Annars är Pelargoner minst lika roligt och
enklare att klara av.
Hannele
"småbarnstiden går så fort, så jag tror på det och skall ge mig till tåls"

Tja, bäst att plantera nu - inte så lätt senare, när man står på nåt fotbollsplan, häststall, föräldrarmöte... tongue.gif
fiffigafrun
Tid för trädgårdsarbete har egentligen jag heller med 2 småbarn 2 o 4 år och ett nybyggt hus m nyanlagd tomt/trädgård. Men jag stjäl tid från sånt som är tråkigt o som man kan låta bli (ibland i alla fall) t ex att städa o fixa inne.

Är ute seeent på kvällarna (här uppe är det ju ljust då). Ser nästan aldrig på tv numera heller då jag inser att om jag vill ha en "prunkande" trädgård om sisådär 10-15 år så måste jag i alla fall börja nu och planera o även plantera sånt som tar längst tid, buskar o träd. Har även tjuvstartat med några rabatter också.

Men visst sjutton blir man lite frusterad då man inser att man egentligen inte hinner med sina alla projekt... Försöker så gott det går att ta med mig barnen i arbetet, det kan ju vara kul för dem också.
Hannele
Nu är den bästa tiden, när mina tonårspojkar gräver för mej, klättrar i träd med såg
och bär tunga jordsäckar och annat!
Bra investering!
wub.gif
VUB
åååååååååååååå jag är fullt förstående för din situation!!!
jag själv småbarnsmamma med tusen och en olika projekt i trädgården. Jag försöker hitta på olika grejer för dessa grabbar att hjälpa till... nu senast så for vi iväg och hämtade vacker sten till den nya kvällshörna vi håller på att bygga upp. jag förvånades över barnens entusiasm att studera och plocka sten wub.gif
så.... med lite påhitt att göra projekten klara... det tar tid - men visst vill man engagera barnen. inte vill man att de ska säga i sin ungdom; "du morsan var bara ute i trädgården o var aldrig med oss!" wacko.gif
min/vår stora dröm är att inom 10-15 år ha en fantastisk trädgård som man kan få njuta av....

/Ullagumman... som både har sand i trädgårn liksom i ögon rolleyes.gif
Ti bee
smile.gif
Jag försöker ha med min lillunge i trädgården, men han är i den ljuva späda åldern då han vill smaka på och äta upp hela världen. blink.gif wub.gif så det går inte att lämna det lilla livet ensam en enda sekund. Han vill bara tugga på trädgårdsspaden ännu... rolleyes.gif Redan nu så visar han tydlig trädgårdstalang och springer (nja, går på knäna, fast han kan gå ganska bra nu) runt med sina små vattenkannor (han har tre stycken) och vattnar växter, katter och leksaker.biggrin.gif
Jag försöker lära honom att klappa växterna istället för att dra huvet av dem, men det lyckas bara ibland... ohmy.gif
Men idag satt han faktiskt i hela 4-5 minuter och lekte med tomma blomkrukor i en balja med vatten, så det finns hopp om att en dag få lite trädgårdsarbete gjort. biggrin.gif
Idag på Mors Dag så fick jag flera timmar i trädgården. Planterade massor av förodlade småplantor!
Ha det gott o grattis på Mors Dag alla mammor! smile.gif
mynta
Har oxå två små troll, 2 år & 6 år, men det går himla bra! biggrin.gif
Ett av knepen, är som Hannele säger: Bär, Frukt & eget land. Det sistnämnda arbetas det stenhårt i. De stackars fröerna som är satta är för länge sedan upphackade, där grävs, krafsas & vattnas dagligen... *ler*

Sedan så finnes det rabatter där de får lov att husera i princip fritt: örtagården, vissa perennland, med tåliga perenner, som röllika, variegerade myntor, pärleternell, vitpytta m.m., där det får lov att trampas runt & plockas av hjärtans lust. Så sår jag oxå en massa plocktillåtna ettåringar, ringblommor, gurkört etc. På så får de lov att göra buketter m.m. av scilla osv.

Ett mysigt buskage är vi lyckliga ägare till! Därinne grejas det, gömmes sig, pysslas, klättras & leks det. Här växer det vilda smultron & blommande ogräs, maskros, ngn rosa vildgeraniumhistoria m.m.

Egna fröpåsar får de med, ringblommor, borstnejlika etc, kostar inte många kronor. Så fyller man på påsarna då & då med egeninsamlade fröer.

Jag har sett till att de blivit introducerade till trädgårdens djurliv, myror, spindlar, maskar, larver, snäckor, grodor är himla spännande. Det gäller bara få dem att förstå att detta är levande varelser, som kan få ont & blir rädda om man drar & petar i dem. Att hålla en groda eller snigel i öppna handflatan är OK, men inte att hela tiden hålla på att plocka med dem... Det går bra hemma hos oss. sleep.gif smile.gif Lyfta på stenar & bara titta på myror uppskattas. Fjärilar älskar de med.

Vatten i alla dess former, gegga är himla kul! Som tur är så finns det både regnkläder (vid svalare väder) & badkar... =)

Klassiker som sandlåda, låga gungor, en stor stam att klättra på, en liten rutchbana, ett litet tält ska absolut inte underskattas.

Givetvis så har de en mängd egna krukor att greja med, i dem passar sten, sand, gräsklipp & snäckor, lika bra som jord & plantor... *fniss*

Mne visst händer det tillbud, sånt får man räkna med... Inget att bli arg över, oftast så kommer de med mkt logiska förklaringar över sitt beteénde. *S* Senast igår, så planterade jag ut ettåringar & lämnade tagetsen utom synhåll i två sekunder. När jag tittade dit, så var alla plantor i en enda röra & flera avbrutna! mad.gif När jag frågade vad nu detta skulle betyda, så replikerade tösabiten, att det blev så, när hon "grävde ned masken, som BOR där, faktiskt". rolleyes.gif laugh.gif Då kunde man inte vara arg längre, med ryckande mungipor, men vi kom överens om att nästa ggn så ska hon fråga om hon får låna sin mors lådor till sina planteringar (& dessutom så vill maskar gräva ned sig själva, man ska bra lägga dem på ytan. Annars så blir de rädda...)

Eller min kobrakalla förra året, minstingen utvecklade en besatthet av den, när han insåg att mor hans inte ville att han skulle gå i närheten av den (såg giftig ut). I flera veckor så lyckades jag fånga in honom, när han racade dit, men trägen vinner. Han kastade sig över den & hoppade upp & ned på den stackars kallan, med rumpan. Det blev mos av den, men jag grävde ned de sorgliga resterna & i år så komer den igen, med tillökning! smile.gif Andra besattheter, mina utesådder förra året, de flesta blev massakerade, men iår så är nyhetens behag över & de får stå ifred...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon