Lilla My
Har en del perenner/buskar som jag funderar på att flytta, när är bästa tiden att göra detta? Det handlar om t.ex. jättedaggkåpa, rosenspirea, ölandstok... Jag antar att det bör vara någon gång på hösten när blomning m.m. är över? Bor i gränslandet zon 1-2.
Blomstersmurfen
Just de du skriver om tycker jag inte går att ta död på, så de skulle jag flytta när jag har tid, dvs när som helst.

Annars brukar man ju flytta växter när de märker så lite som möjligt av flytten, dvs när de sover på hösten eller tidig vår.
Gåsis
Jag är också en sån som flyttar mina växter när jag har tid, inte när det är som bäst. Men just nu flyttar jag inga växter även om jag har tid för det är så rackarns torrt hos mig och nyflyttat nu behöver vattnas ideligen.

Det sägs att växter som vårblommar flyttas bäst på hösten och de som blommar på hösten flyttas på våren för att störa blomningen så lite som möjligt.

/Åsa
Madeleine1
Jag flyttar när som helst. När jag flyttade saker igår såg jag till att vattna gropen rejält först. Fyllde upp vatten till kanten, lät det rinna undan och vattnade igen när jag satt ner växten och fyllt på med jord. Har dessutom flyttat på ett gäng Lavendelbebisar. De har fått en 'nätplastkorg' som solskydd så det ska nog funka. De ser pigga ut fortfarande i alla fall trots att de står i en rabatt som har sol från kl. 10 till 20 ungefär.
Lilla My
Då tar jag och flyttar när jag får tid alltså... biggrin.gif Vilket inte lär bli förrän lite senare, och just nu när det är varmt och torrt så känns det inte som det är läge för flyttningar. Har fullt upp med att springa med vattenkannan (jo, jag har läst andra trådor om bevattning, det blir mååånga kannor på de växter som behöver...).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon