Blue_Jean
hej! tidigt i våras köpte jag vallmofrön på Tradera, kommer dock inte ihåg av vem... all info jag har om den är "Heirloom poppy -papaver somniferum", vilket ju inte säger så mycket...unsure.gif sådde fröna i en pallkrage i början av maj och hoppades på det bästa.. saken är den, att eftersom jag aldrig odlat vallmo förut har jag inte vågat rensa över huvudtaget i lådan, i rädsla av att rycka bort den eftertraktade vallmon...
nu har det i alla fall kommit upp någonting som jag hoppas och tror är den, vad tror ni? är det alls vallmo? lägger en bild på fröpåsen längst ned, det är den enda bilden jag har av hur den ska se ut... och! om det är någon som har namn är jag väldigt tacksam...wub.gif

kristerh
bladen ser ut att vara vallmoblad iaf wink.gif
krister
Blue_Jean
ah, okej... så långt är det ju bra! smile.gif
Gillan
Javisst är det vallmo. Sorten är jag däremot inte säker på.
Skulle efter vad som sägs kunna vara nån avkomma till
pionvallmo?
Blue_Jean
tja... kanske? får hoppas att den slår ut snart så jag kan ta en bild och lägga upp.. smile.gif
Eva 33c
Papaver somniferum är samma art som opievallmo, men de flesta sorter odlas som trädgårdsväxter. De finns i flera färgställningar och även dubbla. Det är en ettårig blomma så låt den utveckla fröer så kommer den att självså sig till nästa år. Om du gillar den förstås! Du kan söka på det vetenskapliga namnet på påsen och läsa mer om din växt.
Uttrycket "heirloom" (släktklenod) används på samma sätt som det ibland på svenksa fröpåsar står "mormorsväxt", alltså en växt som odlats sedan länge.
Blue_Jean
ja, att det var samma som opiumvallmo visste jag (står på påsen smile.gif ), och det där med Heirloom har jag stött på på olika engelska & amerikanska trädgårdssidor, så det var väl därför jag tyckte att den informationen var lite...tja, intetsägande.. wink.gif smile.gif

hoppas verkligen på det där med fröer, är helt insnöad på Vallmo, så det vore kul... ännu roligare vore det om man kunde få lite fröer från den som jag hoppas att det är wub.gif wub.gif

får helt enkelt vänta och se hur den utvecklar sig smile.gif tack för svar, alla smile.gif
Eva 33c
Då missuppfattade jag din fråga:
CITAT
om det är någon som har namn är jag väldigt tacksam...
smile.gif
Vad är det mer du vill veta?? Jag tror inte din vallmo har mer namn än det du redan har. Om det hade varit någon speciell namn-sort hade det säkert stått på påsen, nu har du arten och reslutatet kan säkert variera lite grann från planta till planta.
Och visst är plantan på bilden en vallmo, med största sannolikhet den du sått. Kanske kommer inte blomman vara identisk med den på fröpåsens bild men något åt det hållet i allafall.
Blue_Jean
aha, du tänkte så smile.gif tänkte mer på vad själva sorten heter, men jaha...nej, den kanske inte har något mer specifikt namn... vad tråkigt! sad.gif jaja...det spelar ju egentligen ingen större roll, bara den blir fin wub.gif
Whiskuchi
Det är jag säker på att den blir smile.gif Men de blommar då inte länge, i morse när jag åkte till jobbet såg jag att jag fått två nya blommor på min självsådda vallmo (bladen ser exakt ut som på din planta, fast blommorna är enkla) - men när jag kom hem och tänkte gå och njuta av blommorna var det för sent, de var överblommade wacko.gif
Blue_Jean
ja, och så här blev den...

kanske inte riktigt vad jag hade hoppats på, men hur den blir kan väl variera det där... har fler knoppar på G, får se om de blir annorlunda..
äh, den är rätt fin ändå...ser lite udda ut smile.gif wub.gif hoppas det blir fröer av den!! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon