Christa
Blomsterbönor, kålrabbi, mangold osv hänger trots att jorden är tillräckligt fuktig. Är det brist på något? Det är lerjord men om det är lättlera, mellanlera eller något annat vet jag inte. Den innehåller tillräckligt med annan jord för att inte bilda skorpa. När det är solsken så hänger blomsterbönorna och när det dessutom blåser så hänger även de andra växterna. Det är första gången jag odlar här så jag känner inte jorden så bra. Hade tidigare sandjord så det är stor skillnad.

Tacksam för alla tips! wacko.gif
Tesa
Det kan väl bli för kompakt i lerjord så att inget syre kommer ner till rötterna och då kvävs lätt växterna...prova att luckra!
Susanne i Linköping
Åsa skrev häromsistens att blomsterbönor ofta hänger när det är sol och varmt, även om de har tillräckligt med vatten. Helt normalt alltså. Avdunstningen blir väl för stor för att växten ska hinna transportera vatten tillräckligt snabbt, antar jag. Kanske är det så med de andra växterna också. Vind ökar ju avdunstningen.
Christa
Tack för svar! Dock hänger kålrabbin också och den ser verkligen vissen ut. Har funderat själv på om det är för lite humus i jorden. Det har varit rabatt där med täckbark ovanpå i ganska många år. Nu lade jag på blöt mossa ovanpå jorden framför bönorna för ett par dagar sedan för att jorden skulle hålla sig fuktig. Luckrat hade jag gjort innan men det hjälpte inte. Om syrebrist är orsaken kanske det bara blir värre med mossan. Ja det är inte lätt att veta vad det faktiskt beror på men jorden är nog inte den bästa. Dock växer bönorna så in i vassen så rötterna kanske har svårt att hinna med. Funderade på om ph kan vara för lågt eftersom det legat täckbark där. Jorden är ganska blöt på vintern så den kanske innehåller sulfider eller vad det var jag läste någonstans. En hel vetenskap det där med jord.
andersen
CITAT (Christa @ 13-07-2006, 16:06)
Tack för svar! Dock hänger kålrabbin också och den ser verkligen vissen ut. Har funderat själv på om det är för lite humus i jorden. Det har varit rabatt där med täckbark ovanpå i ganska många år. Nu lade jag på blöt mossa ovanpå jorden framför bönorna för ett par dagar sedan för att jorden skulle hålla sig fuktig. Luckrat hade jag gjort innan men det hjälpte inte. Om syrebrist är orsaken kanske det bara blir värre med mossan. Ja det är inte lätt att veta vad det faktiskt beror på men jorden är nog inte den bästa. Dock växer bönorna så in i vassen så rötterna kanske har svårt att hinna med. Funderade på om ph kan vara för lågt eftersom det legat täckbark där. Jorden är ganska blöt på vintern så den kanske innehåller sulfider eller vad det var jag läste någonstans. En hel vetenskap det där med jord.

Dra upp en kålrabbi och kolla så du inte har Klumprotsjukan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon