Fick en fråga angående Lagerhägg som jag inte kunde svara på men lovade vidarebefodra till er kunniga. Frågan kom från en som köpt hus i höstas där det fanns en Lagerhägg som nu blivit alldeles brun i bladen i toppen men de nedre delelarna ser helt ok ut. Gör de så och ska hon beskära den eller bara plocka bort de bruna bladen. Vad kan orsaken vara att det blivit så. Tack på förhand
Eva St
Anders zon 1
19-05-2003, 09:57
De bruna blade beror med största sannolikhet på att vinterna varit ovanligt besvärlig med mycket kyla och sedan brännande sol fram på vårkanten. Just lagerhägg verkar ha tagit ovanligt mycket stryk i år - även här i zon 1 i Skåne där de flesta lagerhäggar verkar ha fått mer eller mindre svedda blad. Bruna blad kan man inte göra något åt utan det är bara att ta bort dom. Det samma gäller eventuella torra grenar. Lagerhäggen brukar dock vara bra på att skjuta nya skott så skadorna har säkert reparerats någorlunda redan till hösten. Sen är det bara att hoppas på att den kommande vintern blir mild!
/Anders
Tack för frågan och svaret!!!
Hade ställt denna frågan tidigare, men inget svar.. så blev jätte glad att få veta hur jag skall göra med min lagerhägg, som har samma problem.
MVH/Aila
Hade lagerhägg mot huset i många år i österläge, bra mycket
sol. Buskarna brändes varje vår om man inte täckte dom med
väv i februari, det spelade ingen roll hur vintern var.
Sedan tog det hela sommaren innan buskarna blev gröna,
så jag grävde upp dom. Det var för soligt.
Almdalen
19-05-2003, 21:40
Har haft lagerhägg i många år, skuggit skyddat läge. Vissa år klarar de inte kyla och blir bruna och tråkiga, men efter klippning kommer de igen. Jag klippte dem oftast två gånger under sommaren. Detta i zon 1, så i andra zoner är det kanske annurlunda.
Ingegerd
Tack för hjälpen. Ska vidarebefodra dessa svar så hoppas vi Lagerhäggen hämtar sig. Finns det andra tips och råd för att få en fin Lagerhägg eller är den lättskött för övrigt.
Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.