Halli
Jag håller på att planera en rabatt med bl a lavendel och jag skulle vilja ha en marktäckare framför, där lökväxterna blommade i våras. Men jag har kört fast och behöver få en massa nya idéer! tongue.gif

Vad har ni för marktäckare?

Blommar de?

Om de blommar, när blommar de?

Hoppas att ni vill svara, det vore spännande att höra! wub.gif
Jenny & Vilda
Min nya favorit är backtimjan, har både en lila och en vit (alba). De verkar växa snabbt, mina som jag planterade i våras har mer fördubblats sen dess...
Merlin
Samma här - timjan är en favorit tillsammans med lavendel!!! Det finns så många sorter att välja bland, mina ständiga favoriter är variegerad citrontimjan som har ett krypande växtsätt precis som apelsintimjan och en ny favorit kummintimjan som både luktar och smakar ljuvligt wub.gif
kerstin z5-6
Stacys byzantina silver carpet -småbladigt lammöra -blommar ej , vintergröna -klipp ofta för tätare växt blir tillslut helt markskuggande o därmed noll ogräs, sockblomma
Bra marktäckare är ofta 15 cm höga -då skuggar de marken tillräckligt
Halli
Hmmm, ingen annan som har några marktäckare att berätta om???? rolleyes.gif
Halli
Och tack för de svar jag fått förresten! wub.gif

Backtimjan såg väldigt fint ut och småbladigt lammöra låter toppen eftersom jag inte är så förtjust i blommorna hos den "vanliga".
*Felix matte*
Vet inte om den hör till marktäckare...men jag köpte Silverarv...
hos mig ser den ut att bre ut sig fast den har ännu inte blommat. unsure.gif
Ciczi
Tja en sådan vanlig sak som Hedera Helix (Murgröna) är ju en bra marktäckare. Vintergrön är den också. Jag har en baltisk murgröna i mina rabatter och den är så tjusig på vintern.

Tänk bara på att om du väljer Hedera helix 'Hibernica' (storbladig murgröna) så växer den som sören och brer ut sig. Den är mer svulstig och storvuxen är den baltiska murgrönan.

Ciczi
Betty
En marktäckare som växer som bara den; Ajuga reptans - rödbladig revsuga. Galium odoratum - Myskmadra är en av mina favoriter. smile.gif
Också Ofelia
CITAT (Felix matte @ 14-07-2006, 22:38)
Vet inte om den hör till marktäckare...men jag köpte Silverarv...
hos mig ser den ut att bre ut sig fast den har ännu inte blommat. unsure.gif

jo, nog kan man kalla silverarven för marktäckare alltid. Täcker marken fortare än kvickt och fin är den också som bakgrund till andra växter tycker jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon