Full version: gräsklipp
ulaa
Mannen klippte gräset förra veckan. Det ligger nu i sopsäckar i väntan på transport till sortergården ohmy.gif
Har nu läst att jag ska använda det till landen *rodnar vid tanken på hur många påsar gräsklipp vi slängt*
Kan jag lägga det i botten av pallkragarna?
Är det gräsklippet som legat i sopsäckar en vecka ok att använda?

Tänkte fylla med enbart kogödsel på påse? Ska jag lägga mer gräsklipp över?
MariaS
SLÄNGER NI GRÄSKLIPPET?! blink.gif sad.gif Bästa gödningen!!!
Jag har inte tilläggsgödslat någonstans på mina 5000 kvadrat, utan använder gräsklippet överallt. Ca 5 cm tjockt luftigt lager vid varje tillfälle.
Gräsklipp med vitklöver är dessutom det bästa. Klövern binder även kvävet i luften och omvandlar det till gödning.
Så gräsklipp är vårt gröna guld. wub.gif wub.gif wub.gif

MariaS
CurlySue
unsure.gif dum fråga unsure.gif
men blir det inte hiskeligt mycket ogräs om ni lägger gräsklipp i rabatterna? + att det ser väl inte så snyggt ut?
eller lägger ni det mera under häckar, buskar och sånt?

sad.gif
Lady Hamilton
Nej! Det håller faktiskt borta ogräset ganska effektivt i rabatterna.
Och det är inte alls fult. Om du nu inte är en "älskare" av öppen brun jord vilket inte jag tycker är snyggare. Sedan håller gräsklippet kvar fuktigheten i jorden smile.gif
kerstin z5-6
det gulnar ju dessutom direkt och får mer jordfärg .
ulaa
Men måste det inte vara ogräsfritt i gräsmattan om man ska använda det (det är det inte i vår gräsmatta; det projektet börjar nästa år!)?

O till min fråga igen: ska jag använda det i botten av pallkragarna?
Lady Hamilton
CITAT (ulaa @ 13-07-2006, 21:10)
Men måste det inte vara ogräsfritt i gräsmattan om man ska använda det (det är det inte i vår gräsmatta; det projektet börjar nästa år!)?

NEJ! Gräsklippet är bra som det är smile.gif

Ska?! smile.gif Det vet inte.........Men att du kan använda gräsklipp i botten på pallkragarna och då gärna med 3-5cm tidningar underst mot ogräs-uppväxt
josohl
Det finns möjligen en nackdel: mördarsniglarna dras som magneter till nylagt gräsklipp (i alla fall hos mig)! Man kan ju också se det som en fördel, då vet man var man skall leta...
Lady Hamilton
CITAT (josohl @ 14-07-2006, 12:03)
........ mördarsniglarna dras som magneter till nylagt gräsklipp.......

sleep.gif Finns inte här. Har bara läst om dem i tidningen och här på Odla. Vi har knappt några sniglar över huvudtaget. Har under hela sommaren sett 3 st sammanlagt............och de var små
gammelnalle
CITAT (ulaa @ 13-07-2006, 21:10)

Jag har använt gräsklipp till detta... några snigelproblem har jag inte upplevt...MEN man skall veta att gräsklippet sjunker REJÄLT när det förmultnar (inte bara packas) så du får vara beredd (rädd?) att fylla på med mer jord /gräsklipp nästa år.

b
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon