Full version: Friesia
Merlin
Idag "spontanköpte" jag ett 6-pack Friesia-rosor för 149 kr!!! Lite anskrämliga var de efter att ha varit plastade under flera veckor (barrotade). Nu har jag planterad dem i fin jord och hoppas att de tar sig... unsure.gif
Friesia är ju en väldig vanlig sort så jag tänkte fråga vilka erfarenheter ni odlaiter har med sorten?
Kajsa
Jag är väldigt svag för gula rosor, så Friesia var ett måste hos mig. Färgen är starkt gul, den doftar starkt, blommorna är hållbara även i regn. Tycker den klarat zon 4 utmärkt, har rosen dock lite skyddat, tror jag har 10 st, dom blir ca 70-80 cm höga. Blommar till sena hösten, som alla rabattrosor kan den få svampsjukdomar, mer eller mindre. Skulle dom frysa bort en vinter köper jag nya.

Merlin
Kul att du också tycker om gula rosor! Jag tycker att en av Friesias förtjänster just är vanligheten - man kan köpa nya plantor om nån skulle frysa bort! Sen kan man ju bygga på med ovanligare sorter om man vill. En sort som går åt det gul-vita hållet är Ghislaine de Feligonde. Den är ett måste hos mig wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon