Gloriana
Vi har några gamla och delvis risiga träd med kräfta som får ohyggligt goda svarta körsbär (eller om det är bigarråer, jag är usel på att skilja sånt åt). Träden är tyvärr rätt höga så de glädjer nog mest fåglarna - men de ska ju också leva. De få bär vi når glufsar vi i oss och njuter.
Min fråga är, kan man själv föröka dessa träd? Att bara ta en kärna verkar ju lite chansartat då jag antar att jag kan få upp vad som helst. Eller kan jag det? Sticklingsförökning? Ympning?
KURT
I många fall är körsbär sortäkta så att man kan föröka med kärnor, speciellt skuggmoreller . Annars går det att ympa också. Men om du vill ha ett lägre träd så finns det också sorter att köpa som är ympade på svagväxande grundstammar, se t ex utbud hos .E-Planta
Gloriana
Tack för svar! Är det en skuggmorell jag har tror du? Bären är mörkröda till svarta och söta så ini norden. Jag har himla bra kläm på blommor men ruskigt dålig på skillnaden mellan de olika körsbärsliknande träden.

Eftersom de alla har mer eller mindre stora angrepp av kräfta så misstänker jag (kom jag på nu alltså he he) att det kanske inte är bra att ympa. Men det kanske inte spelar så stor roll?? Du kanske vet var man kan vända sig med detta för jag skulle verkligen vilja veta hur jag skulle kunna bevara denna sort då den är så god. I vanliga fall är jag inte förtjust i körsbär men dessa är som sagt himmelska.
netaave
Kan vara klarbär också!
Jenny & Vilda
Enligt min erfarenhet är väl skuggmorell ett sk "surkörsbär" och de jag smakat är goda men inte sådär jättesöta och inte speciellt mörka heller.
Gloriana
Jag får väl lägga till klarbär till möjliga bär laugh.gif
Ophelia
Hmmmm...ja kanske, beroende på om den växer på egen stam. De flesta bigarråer och en del körsbär är ympade på en grundstam som oftast varit Prunus avium eller Prunus ceasus. Då kan det ju vara svårt att ta en stickling och kunna få samma härdighet som övriga trädet.

Kan du hitta nåt här som kanske överensstämmer?:
http://www.algonet.se/~reinisch/korsbar.htm
Gloriana
Jag tror att det växer på egen stam då de flesta är tämligen stora. Förmodligen planterades de flesta på 50-talet av de som bodde här då. Användbar sida, tack Ophelia!
Inga från Närke
Det är inte brunbär du har då? Jag har ett träd och de är väldigt mörkt röda och saften väldigt mörk. När de är mogna är de rätt söta i smaken.
De får vara ifred för björktrastarna eftersom de mognar sent.
Hade även ett klarbärsträd men de bären fick vi inte mycket av för där var björktrastarna. Finns inte så många som har klarbär,brunbär m.m. i vårt bostadsområde så de passade på. smile.gif Så det trädet kommer vi att såga ner i höst eller i vår, blir även mycket sidoskott från dem och det är inte kul att hålla reda på.

De är inte riktigt mogna här på bilden blir mörkare ändå.
Gloriana
Listan över möjliga bär börjar bli lång biggrin.gif De är mogna nu och det är inte de vanliga (??) röda körsbären. Tyvärr är de höga så fåglarna lär inte flyga hungriga härifrån.
lilla mamma
rotskott då?
Inka
Är äkta bigarrå sortäkta, dvs kan man sätta en kärna och få sorten?
Mvh Inka
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon