Full version: Insamlingskalender
sanna
Här är en väldigt en schysst länk (tycker jag i alla fall...unsure.gif )

Kalender för vilda växter
En mycket utförlig insamlingskalender för vilda växter, som i alla fall jag som glad amatör, kommer att ha enormt stor nytta av!

Den hittade jag när jag satt och sökte efter om man kan göra något nyttigt eller gott av häggblom. Jag är ju helt galen efter fläder just nu och har börjat titta lystet på allt vitblommande... biggrin.gif
Det enda jag har hittat om hägg var att man kunde göra saft och likör på bären. Någon annan som vet om man kan ha något skoj med häggen? wink.gif förutom att titta på den, alltså?

Sanna smile.gif
Wargen
Tack för tipset! smile.gif Jag vill oxå veta mer om hägg! Har två stora träd vid grinden. Tog in en kvist med blommor men de luktade kattpiss efter ett tag. sad.gif Ut med dem igen.
yla
hägg

den torkade eller färska barken insamlad vid blommningen o torkad i skugga

som infusion 1tsk till en kopp vatten 2 -3 ggr dagligen mot förkylning feber långvarig hosta reumatiska smärtor ledgångs besvär samt hudutslag

effect , urindrvande lugnande svagt smärtlindrande febernedsättande

kulinariskt bruk ,en mindre mängd häggbär blandas med slån vid likörframställning

så inget jag kan hitta om blommornas användning o de e ju synd att ta barken av träden tycker jag.

smile.gif

taget ur"nyttiga växter" som är en av mina favvobökker

den bästa boken är ju förstås "örtmedicin o växtmagi"
men jag skulle inte vilja vara utan nån av dem
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon