Full version: Kalebass
tavvas
Visste inte vad jag köpte då jag beställda "ätlig kalebass". Jag sådde samtidigt med pumpa och squash. Kalebassen växer som pumpan, men blomningen verkar vara långt borta.
Försökt läsa om kalebass, men får mest träffar runt urgröpning och användningsområden.
Min fråga gäller först och främst växtutveckling, hinner det bli några frukter? Bor i zon V.
Har någon erfarenhet av kalebassen att tillaga?
Tesa
Kalebassen är ganska svårflörtad i vårt klimat..jag har lyckats i växthuset bara..den gillar att ha det varmtoch gott..
Det tar ganska lång tid innan det blir några blommor och då behöver de hjälp med pollineringen...vifta runt meden pensel inne i blommorna...det går att se skillnad på han och honblommor för det sitter ett litet fruktämne bakom honblomman..

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av att äta dem...och i år blev sådden av kalebass bortglömd tyvärr..
Lycka till!
tavvas
Tack för det Tesa. Jag har en planta på friland och en i kruka Skall flytta in krukan i växthuset.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon