Halli
Jag gick just och stängde av vattnet till vattenspridaren och bredvid kranen på husväggen krälade dessa två snyggingar omkring wacko.gif

De är bruna med svarta prickar i ränder längs kroppen och ca 10 cm långa. Jag tror att jag klippte av en sådan med saxen för några veckor sedan, i tron att det var en mördarsnigel, men det var inte samma "konsistens".... urrrk. wink.gif

Vad är det för en snigel? Bör jag "utrota" dem? unsure.gif
mari_tres
Pantersnigel, jag tror inte att de är lika jobbia som den spanska skogssnigeln. Dessutom är de ju riktigt snygga!!

"orsakar normalt inte några större skador på odlade växter."
om pantersnigeln
Halli
Tack för ditt snabba svar! Då kan jag pusta ut....! sleep.gif
Blomstersmurfen
Satt de på väggen var de nog på gång att para sig.

Ser mycket underligt ut när de gör det.

De sätter fast sig på väggen i bara någon millimeters fästyta och sedan liksom vänder de ut och in på sig själva så de blir mer än dubbelt så långa. Det som kommer ut då ser ut som vita, skruvade bläckfiskarmar som de skruvar ihop "hela vägen", så att det ser ut som en navelsträng när de är ihoptvinnade. Där hänger de en stund och "dansar", helt utan kontakt med husväggen (frånsett den där millimetern högst upp). Sedan vecklar de plötsligt sig rätt igen, och sniglar därifrån.

Trodde inte mina ögon när jag såg det första gången, och som vanligt hade jag ingen fungerande kamera till hands. sad.gif
amaira
Visst är det pantersnigel. Det är inte alls ovanligt att finna den i trädgården, men den är inte skadlig! Den lever av svamp och annat.
Halli
CITAT (Blomstersmurfen @ 13-07-2006, 08:28)
Satt de på väggen var de nog på gång att para sig.

Ser mycket underligt ut när de gör det.

De sätter fast sig på väggen i bara någon millimeters fästyta och sedan liksom vänder de ut och in på sig själva så de blir mer än dubbelt så långa. Det som kommer ut då ser ut som vita, skruvade bläckfiskarmar som de skruvar ihop "hela vägen", så att det ser ut som en navelsträng när de är ihoptvinnade. Där hänger de en stund och "dansar", helt utan kontakt med husväggen (frånsett den där millimetern högst upp). Sedan vecklar de plötsligt sig rätt igen, och sniglar därifrån.

Trodde inte mina ögon när jag såg det första gången, och som vanligt hade jag ingen fungerande kamera till hands. sad.gif

ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif

Jag skulle alltså stannat och dokumenterat det hela! Det låter ju helt otroligt! I morse när jag var ute och tittade så fanns förstås inte ett spår av dem... rolleyes.gif
Saiai
konstigt att de heter pantersnigel, panter är ju en svart leopard......för mig är dessa leopardsniglar.........fläckiga alltså.....
Jag dödar aldrig leoparderna, de är lika dekorativa som de svarta. Bara man slipper ta i dom.... Jag plockade några bruna sniglar idag, och jag fick stå och skrubba händerna med rotborsten en bra stund innan jag fick bort slemmet, sista resterna lyckades jag torka bort med en frottehnadduk....urk....
Tezzla
CITAT (Saiai @ 14-07-2006, 23:40)
Jag plockade några bruna sniglar idag, och jag fick stå och skrubba händerna med rotborsten en bra stund innan jag fick bort slemmet, sista resterna lyckades jag torka bort med en frottehnadduk....urk....

Usch, jag kan inte ta i de där otäcka slemmiga sakerna utan handskar.

Jag är inte "knusslig" av mig. Har inget emot inskekter, spindlar, maskar och andra krälande, krypande, hasande smådjur. Men sniglar. Usch!!!! De får mig att rysa ända in i benmärgen.
Klematis
De här sniglarna kom hit i fjol sommar före det har vi aldrig sett några. De måste föröka sig snabbt nu är de jättemånga. De har ett enormt segt slem som nästan inte går att tvätta av sig. Det blir spår av dom när de klättrar på väggarna. jag brukar slänga bort dom. Visst är de fina men inte så trevligt med dessa överallt. Skulle släppa inn katten härom natten, tog ett steg ut på trappen och vad fick jag mellan tårna om inte en pantersnigel.
akagebeck
Här finns dokumentation!! Vi fick se detta konstiga fenomen härom veckan och jag sprang direkt efter kameran...

Såhär hängde de på väggen:

Tätt omslingrade med nåt geggigt slem hängandes under...

Närbild på slemmet:

Detta sög de liksom in sedan, käkade de upp det?

Strax efteråt skildes de åt... Är det nån som vet vad det är som händer egenligen? Är det nåt inbakat i det där slemmet? Vi tyckte att det såg ut som att det var nåt därinne som rörde sig... blink.gif
Gossen Ruda
"Slemmet" är könsorganen som stjälps ut på detta sätt. Nån slags yttre inre befruktning. Ser ganska jobbigt ut, jag är tacksam att jag föddes till människa. laugh.gif
cic
CITAT (Gossen Ruda @ 18-07-2006, 15:01)
"Slemmet" är könsorganen som stjälps ut på detta sätt. Nån slags yttre inre befruktning. Ser ganska jobbigt ut, jag är tacksam att jag föddes till människa. laugh.gif

laugh.gif
Emma
Mitt tips är att ha ihjäl dem. Jag lät dem vara förra året ibland flyttade dem bara till komposten för jag hade läst att de bara åt dött material och då skulle de ju passa utmärkt i komposten.
Nu vet jag att de inte bara äter dött material utan allt möjligt som jag odlar i min trädgård. Jag har tagit många på bar gärning.
Jag avskyr att döda djur men jag fick välja mellan det och inte odla grönsaker och blommor.
Hälsningar Emma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon