ohoj,
undrar angående ett gäng väldigt risiga parkrosor (heter de så? nyponrosor?) som jag skulle vilja klippa ner nu, eller i höst. de har precis blommat ut, men har kala, långa stammar som ser helt döda ut. och så längst ut på stammarna lite blad... inte fint alls. har förstått att man ska klippa på våren egentligen. men om man nu väldigt gärna skulle vilja klippa _nu_? kan man göra det?
Åsa, mälardalen zon 2
13-07-2006, 10:42
Allt beror ju på vad man vill åstadkomma med klippningen är det föryngring du är ute efter så är det våren man brukar klippa då får du en bra skottbrytning.
Klipper du nu kommer du få en hel del örtartade skott som troligtvis inte hinner avmogna = de fryser på vintern.
Klipper du ner helt på hösten kommer du troligtvis inte få så stark skottbrytning som du får vid vårbeskärningen.
Nyponrosor brukar blomma på äldre ved så vid total nedkapning kan man få vänta något/några år på blomning.
vad är skottbrytning?
anledningen till att jag vill klippa ner dem är att de nu är väldigt långa och rangliga. ett fåtal långa grenar som sticker ut över en gångväg, och är bruna och vissna nästan hela vägen, men med blad och blommor längst ut. jag vill helt enkelt att de ska vara mer kompakta: fler och kortare grenar och gröna och fina hela vägen...
kerstin z5-6
13-07-2006, 17:15
skottbryt -det kommer nytt -Du ska nog vänta till vår om du vill ha ett
bra resultat
åh, inte vad jag ville höra så klart....
men jag tackar så mycket för svaren!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.