Full version: Krökta gurkor
tavvas
Mina gurkor blir till största delen krökta trots att de hänger fritt, de raka uteblir. Tacksam för synpunkter.
Lady Hamilton
Får de tllräckligt med vatten? Gurkor behöver mycket vatten när de skall "mogna" smile.gif
tavvas
Ja, jag tror de får tillräckligt med vatten. Har automatisk bevattning, plus att jag varit ledig mest hela sommaren och pytsat på dem regelbundet när det varit som varmast.
Lady Hamilton
Skall det bli stora eller små gurkor? Vet du vilken sort det är?
Åsa, mälardalen zon 2
Det är ju lite skillnad på olika sorter och är det en sort som ska pollineras kan det ju vara otillräckligt pollinering eller dyl. krökta och krokiga gurkor är dock inget ovanligt, i yrkesodlingar rensar man bort och slänger en hel del krokiga gurkor (som det egentligen inte är något fel på) för att de inte håller de kvalitetsregler som finns. Men majoriteten av gurkorna brukar man inte behöva ta bort de flesta brukar ju bli raka ifall det är en sådan sort.
Lady Hamilton
Jag har en sort som heter Sallads gurka (kan alltså vara vilken som hellst), en sort som heter växthus gurka. Båda växer och bildar frukt på samma vis som på bilderna nedan

Åsa, mälardalen zon 2
Fast jag tycker inte att de ser så krökta ut det finns ju sorter som har den där typen av gurka ex. sorter som Suyo long brukar inte ha spikraka gurkor (den brukar dock ha knottrigare frukter än dina så det är nog inte den sorten du har men det kan ju vara något liknande)
åsgård
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,13-07-2006, 18:21)
Fast jag tycker inte att de ser så krökta ut det finns ju sorter som har den där typen av gurka ex. sorter som Suyo long brukar inte ha spikraka gurkor (den brukar dock ha knottrigare frukter än dina så det är nog inte den sorten du har men det kan ju vara något liknande)

Tänkte just fråga om Suyo Long
Jag har en som faktiskt nästan slagit knut på sig själv. Ska ta fram kameran senare.
Men just Suyo Long den blir lång den, men hur vet jag när den är mogen att ta tro. Kantig med vassa piggar så den behöver nog rakas tror jag. Vill ju inte få den i frö.

Den största är till allmännt beskådande just nu, tror ingen har sett en sådan gurka förut. numera så är det ju EU-storlek, med "raka gurkor"

Min andra, Beit Alpha är riktigt god smak i så den blir det fler av nästa år.

Hur är det med bladen tro? Hur mycket kan man ta bort utan att det inverkar på tillväxten?

MVH
Kenneth
tavvas
Kanske det är förklaringen, att det är just en sort som är lite mindre rak. Jag minns inte hundra men jag tror det är Suyo long, de är ordentligt knottriga.
Jag har som Kenneth också funderat på det här med att blada av. Det borde ju vara så att om det finns mycket bladverk går mycket av vattnet och kraften till dessa. En kompis sa till mig att det kanske inte var så bra att ta bort för mycket blad iom att bladen är drivkraften till att vattnet går ut till själva gurkan. Jag har gått en medelväg, julgranen är borta, men det finns ändå en del blad kvar.
Vad är rätt?
Eva 33c
Varför vill ni ta bort blad från gurkorna? Är inte bladen själva "mototrn" i växten, där sker fotosyntesen som ger växten kraft att bilda rötter som tar upp vatten och näring och ger förutsättningar för blomning och fruktsättning? Utan blad ingen tillväxt och ingen frukt, eller är jag alldeles fel ute här?
Ibland tar man bort blad på tomater för att solen ska kunna komma åt frukterna och hjälpa dem att mogna och bli röda, men det gäller väl knappast gurkor? Fula blad kan man förstås ta bort.
Jag har aldrig tagit bort blad från mina gurkor så jag har inget att jämföra med men frukt får jag så det räcker och blir över ändå.
rolleyes.gif
åsgård
För min del så är det rena djungeln i "gurkhörnet" Hade bara tänkt att ta bort några blad för att få mera ljus. Å andra sidan så har jag flera stänglar på plantorna så kanske det är bättre att ta bort några av dem istället?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon