Enstaka tomater på en planta har vad jag begriper pistillröta. Kan tydligen bero på kalkbrist, hög saltkoncentration, ojämn bevattning. Bevattningen är uteslutet. Kalkbristen kan jag kanske råda bot på genom att ge extra benmjöl? Saltkoncentrationen, hur påverkar jag den?
Åsa, mälardalen zon 2
13-07-2006, 09:24
Ofta beror det på klimatet och den ojämna vattenupptagningen i växthuset det är stora skillnader mellan natt och dag = upptagningen av kalcium blir ojämn när vattenupptagningen är ojämn så man kan få kalciumbrist även om det finns kalcium i marken (trädgårdshandelnskalk och benmjöl tar lång tid på sig att ge effekt så det är nog inget som funkar ifall man har problem idag).
+En stor del beror på sorten, olika tomatsorter är olika benägna att få pistillröta så har man en sort som brukar få detta bör man prova lite andra sorter. Många storfruktiga sorter verkar drabbas oftare än småfruktiga sorter.
När man pratar om hög saltkoncentration och växter brukar det vara växtnäring man pratar om, hög saltkoncentration = hög halt växtnäring.
Ser nu att det kommer röta på flera tomater på en planta. Är det stor risk att alla tomater drabbas?
Pistillrötan, tränger den in i tomaten eller är det bara ytligt på skalet? Är det bara att kasta tomaterna så fort de uppvisar den bruna fläcken eller skall plantan bort på en gång?
Åsa, mälardalen zon 2
13-07-2006, 14:32
Eftersom det egentligen inte är en sjukdom så smittar det inte andra plantor så du måste inte gräva upp plantan. Till viss del går den ju in lite i tomaten
Bilder kan hittas här så det går ju att äta det som inte är drabbat men jag brukar ta bort de fula frukterna och hoppas på att de nya som kommer blir bättre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.