Full version: gula larver - vad?
VUB
hej

igår när jag rensade bland mina växter i den stenuppbyggda blombänken så låg det i jorden ca 1,5 cm långa gul-vita larver! inte en utan flera! saken är den att jag haft problem med min humle förra året som blev svart innan ens juli var till ända. kan det vara nån fuling som dessa larver som orsakat skadan? eller - är den en nyttolarv som blir en vacker fjäril? eller... är den en skadeinsekt till rosenbräckan jag oxå har i blombänken????

....seglivade var de oxå när jag klämde dem......
/Ullagumman
KURT
Det går ju inte att artbestämma "ca 1,5 cm långa gul-vita larver". Men jag brukar lita på att de flesta insekter faktiskt är nyttiga (rovlevande) och dömer ingen förrän jag har BEVIS (men då kan jag ju å andra sidan också utdöma DÖDSSTRAFF!).
Betty
Jag tror att det är Knäpparlarver. De äter rötter, rotsaker, m.m.
Går att bekämpa genom att man lägger halverade potatisar på jordytan, med snittytan nedåt. Larverna äter sig in i potatisarna som man sedan slänger och byter ut mot nya potatishalvor.
VUB
jepp knäpparlarver är det. jag satte dit potatisklyftor och har rensat bort de nu och ersatt med nya. underbart o få undan dessa små krälisar!/Ullagumman
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon