Full version: Hur ta sticklingar av
Gillan
En person här på Odla vill ha en stickling av min
Blomsterlönn. Saken är den att jag inte har nån
"vana" av att ta sticklinga från växter som är
soppas "förvedade" som den är!

Nån som kan ge mig tips? Är det bara att klippa av,
som jag gör med allt annat wink.gif ?
MariaS
Man tar ett årsskott, tjockt som en blyertspenna och klipper närmast ovanför det blad där skottet har börjat växa ut. Det vill säga där det är lite "barkkänsla". Naturligtvis tar man skottet under JAS:perioden när det är en lönn!
Ska du dessutom skicka sticklingen, ta ett blad längre ner, så den som ska sticka har lite att klippa av.

MariaS
Åsa, mälardalen zon 2
Blomsterlönn är ingen lönn det är ett annat namn för den växten som egentligen heter klockmalva (Abutilon) och så tjocka skott som en penna lär man inte hitta på den.

Kan lägga till att jag skulle bara klippa av ca 20cm av ett skott (gärna ett som inte har blommor) och skicka det borde inte vara för stort att skicka och allt är väl inte förvedat ända ut i topparna? Bästa tiden att ta sticklingar på Abutilon brukar vara på våren.
netaave
Klarade sig dina Evgeni?
Mina klarade sig inte. Såg jättebra ut till en början men sen blev dom bara tröttare och tröttare. Nu har jag klippt ner dom helt i hopp om att det ska vara lite liv i rötterna. Som jag inte ens vet om dom finns. ohmy.gif
Gillan
CITAT (netaave @ 10-08-2006, 15:44)
Klarade sig dina Evgeni?
Mina klarade sig inte. Såg jättebra ut till en början men sen blev dom bara tröttare och tröttare. Nu har jag klippt ner dom helt i hopp om att det ska vara lite liv i rötterna. Som jag inte ens vet om dom finns.  :o

Jag måste vara väldigt bortskämd, men dröm om min förvåning!
Det fungerade inte för mig heller. Jag gör naturligtvis ett nytt försök
med att rota några skott. Om det lyckas lovar jag att du ska få nya biggrin.gif

Skam den som ger sig wub.gif
netaave
CITAT (Evgeni @ 14-08-2006, 08:26)
CITAT (netaave @ 10-08-2006, 15:44)
Klarade sig dina Evgeni?
Mina klarade sig inte. Såg jättebra ut till en början men sen blev dom bara tröttare och tröttare. Nu har jag klippt ner dom helt i hopp om att det ska vara lite liv i rötterna. Som jag inte ens vet om dom finns.  ohmy.gif

Jag måste vara väldigt bortskämd, men dröm om min förvåning!
Det fungerade inte för mig heller. Jag gör naturligtvis ett nytt försök
med att rota några skott. Om det lyckas lovar jag att du ska få nya biggrin.gif

Skam den som ger sig wub.gif

Gulle dig!
Boxer
I början på året klippte jag av ett par grenar som hade gett sig iväg alldeles för långt. Satte dom i vatten och det bildades långa fina rötter.
På våren flyttade dom till en kruka med jord och ställdes på trappan ute.
Nu är det över 50 knoppar och blommor. smile.gif
Gillan
CITAT (Boxer @ 14-08-2006, 09:18)
I början på året klippte jag av ett par grenar som hade gett sig iväg alldeles för långt. Satte dom i vatten och det bildades långa fina rötter.
På våren flyttade dom till en kruka med jord och ställdes på trappan ute.
Nu är det över 50 knoppar och blommor.  :)

Ok! Då är det bara att se fram emot nästa försök smile.gif

Jag brukar aldrig sätta " skott " i vatten, utan direkt i endera såjord
eller " vanlig jord ". Men den här gången ska jag testa med vatten smile.gif
Micke32
det var nyttig info, har 4 olika färger så man vill ju kunna dela med sig till vänner och så.

Ska pröva i både vatten och såjord, men väntar till efter rötmånaden är över.
Storåtjejen
För min del har klockmalvan lättast fått rötter i vatten eller i fuktigt akvariegrus. Provade en gång i brikett, men det funkade inte alls. Samtidigt stod två i akvariegrus och de fick fina rötter. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon