Susanne i Linköping
På min kolonilott har jag en massa lupiner, mest rosa men även andra färger. De är så fina, jag älskar lupiner, men blomningen är ganska kort. Så i år fick jag se en nyplantering längs en väg, det var bland annat lupiner i olika färger. Åtskilliga var gula, en färg som saknas bland mina, men många andra färger fanns också.

Men det mest anmärkningsvärda med dessa lupiner är deras långa blomningstid! De bara blommar och blommar. Avundsjuk!!! Varje gång jag kör förbi glor jag och undrar när de ska vissna.

Är det någon som vet vad det kan vara för sorts lupiner som blommar så länge?
Anki V
Det måste väl vara någon sorts "trädgårdslupin"

Om de blommar längre än de "vanliga" vet jag inte men jag tycker det låter sannolikt. När trädgårdslupinerna korsades fram försökte man säkert även få till längre blomtid.

Lupinfröna finns att köpa hos de flesta leverantörer av blomfrön och om du redan har lupiner så borde det vara lättare att lyckas med de frösådda.

/Anki
Susanne i Linköping
Tack för svar Anki! Ja, nu tittade jag på Impectas hemsida och de anger blomningstid juni-augusti för sina namnsorter, vilket låter jättebra. Fel färg visserligen men de är fina ändå.

Nu är bara problemet att få lupiner att växa hemma hos mig och inte bara på kolonilotten, det är risk att den jorden är potatiskräftdrabbad så jag kan inte flytta lupinjord därifrån. Kanske några etablerade plantor med välsköljda rötter? Så att de gör jorden lupinvänlig så att säga, och så att de "fina" fröna tar sig? Sen kan jag gräva bort vildlupinerna efteråt. Hoppas jag. rolleyes.gif
Ophelia
Fast vill du få dina vilda lupiner att blomma igen så tar du bara bort den överblommande spiran så kan det komma nytt i bladvecken smile.gif
malin72
jag måste bara få säga det här tongue.gif
jag köpte regnbågslupin i år det står blommar året efter sådd men titta

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif det blommar
Anki V
CITAT (malin72 @ 16-07-2006, 22:35)

biggrin.gif  :D  :D  det blommar

Grattis! laugh.gif laugh.gif
/Anki
malin72
tack laugh.gif laugh.gif det ska bli roligt att se hur många dom blir och i vilka färger wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon