Full version: Dagliljor
Tezzla
Planterade en Daglilja i höstas och den har nu vuxit sig väldigt kraftig och kommer att blomma rikligt. Planterade också ett par liljor tidigt i våras och även de har vuxit kraftigt, men det finns ingen tillstymmelse till blomning. Är det så att Dagliljor behöver ett år att etablera sig på innan de blommar?
kristerh
Min erfarenhet av dagliljor är att om de blommar 1:a året så är det en helt obetydlig blomning på korta blomstänglar, det är först 2:a året som de kommer till sin rätt, det beror nog lite på sorter oxså.
krister
Tezzla
CITAT (kristerh @ 13-07-2006, 13:12)
Min erfarenhet av dagliljor är att om de blommar 1:a året så är det en helt obetydlig blomning på korta blomstänglar, det är först 2:a året som de kommer till sin rätt, det beror nog lite på sorter oxså.
krister

Tack för svaret. Det var ungefär vad jag trodde då. smile.gif
malin72
jag har dagliljor som inte blommat förra året...nu kommer det på en wub.gif men kan dom sitta för tätt ??? är det värt att flytta dom för att se senare eller??
kristerh
CITAT (malin72 @ 13-07-2006, 14:15)
jag har dagliljor som inte blommat förra året...nu kommer det på en wub.gif men kan dom sitta för tätt ??? är det värt att flytta dom för att se senare eller??

Är det gamla dagliljor som inte blommar kan det vara värt att dela dem, och plantera om dem, men utebliven blomning kan oxså bero på näringsbrist.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon