malin72
om man vill ta fröer när och hur gör man på tex aklejan jag vill klippa ner för det är fult nu men ska jag spara någon som jag tar senare eller ska jag bara ta bort dom och låta dom torka som vanligt????
vindor hur får man fröer från dom???
var sitter fröerna på riddarna??? ja perenner över lag.... har lovat att försöka odla mer till i vår och dela ut smile.gif
kristerh
När aklejan börjar bli vissen o ful är fröna oftast redan klara, lättast är att ta ett kaffefilter eller kuvert och vika ner fröhuset, och skaka lite så fröna ramlar ner i behållaren
Alla fröer sitter i det som är kvar av blomman wink.gif oftast en lite hårdare "behållare" som när fröerna är klara torkar o spricker upp.
krister
Åsa, mälardalen zon 2
Annars kan man ju låta fröerna sitta kvar på aklejan det dyker upp en himla massa småplantor sedan till våren som man kan gräva upp, egna fröer har bra grobarhet + aklejafröerna måste gå igenom en vinter för att gro. Akleja är lite åt ogräshållet hos mig jag missar alltid att klippa bort en del frökapslar och sedan får jag rensa bort en massa småplantor till våren istället.
kerstin z5-6
Ska man samla frö från olika perenner får man nog finna sig i att det inte är så snyggt ett tag -frö som fått mogna ordentligt dvs har börjat öppna sina helt bruna frökapslar -har bäst grobarhet
men man kan ju lämna några st stänglar viod nedklippningen
Riddarsporrarna gör tydliga gröna kapslar,skidor- inte så olika aklejans, med frö även de ska helst torka på plantan -vindan gör en liten påse:)

har du en vit riddarsporre kan fröna ge upphov till blå lila vita eller nyanser däremellan , detsamma gäller Aklejorna-de är inte frökonstanta
malin72
ok tack för svaren smile.gif
Elisabeth P
så det kan med andra ord vara värt att ta fröer från mina riddarsporrar och stormhatt, för att försöka få fram andra färger (mina nuvarande är blå)?

Lisa
Eva 33c
Blått är nog den stabilaste färgen på riddarsporrar. Det är förmodar jag den ursprungliga färgen. Naturligtvis kan något frö ge upphov till en annan färg, annars skulle de ju inte finnas. Problemet är bara att du måste odla fram många plantor till blom innan du vet. Har du bara blå riddarsporrar i din närhet minskar fösrstås chansen till "nya" färger. Men man ska aldrig säga aldrig. I år dök det upp en helvit planta av tjärblomster (Viscaria splendens) i min rabatt. Den måste vara en spontansådd av den vanliga som självsår sig överallt. rolleyes.gif
Så om det är värt det eller inte beror på hur road du är av plantuppdragning. Det är ju ett nöje i sig men vill du absolut ha en viss färg så köp färgselkterat frö eller en planta.
Elisabeth P
Okidok, då vet jag. Köper nog planta eller frö med bestämd färg vad det gäller dessa.

Lisa
Dzad
CITAT (Eva 33c @ 14-07-2006, 08:25)
Blått är nog den stabilaste färgen på riddarsporrar. Det är förmodar jag den ursprungliga färgen. Naturligtvis kan något frö ge upphov till en annan färg, annars skulle de ju inte finnas. Problemet är bara att du måste odla fram många plantor till blom innan du vet. Har du bara blå riddarsporrar i din närhet minskar fösrstås chansen till "nya" färger. Men man ska aldrig säga aldrig. I år dök det upp en helvit planta av tjärblomster (Viscaria splendens) i min rabatt. Den måste vara en spontansådd av den vanliga som självsår sig överallt. rolleyes.gif
Så om det är värt det eller inte beror på hur road du är av plantuppdragning. Det är ju ett nöje i sig men vill du absolut ha en viss färg så köp färgselkterat frö eller en planta.

Jag tycker själv det bara är bra om man frösår egna perenner o får upp lite egna färgvarianter... fast förstås, jag är lite mer naturlig och vild i mitt tänkande och inte nån som vill ha allt för mycket ordning och reda, hård kontroll or raka linjer. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon