Full version: Kirskålsbekämpning!
Elisabeth P
Jag har stora områden men kirskål i gräsmattan och grusgången.
Har hört att gräsklipp kan läggas i tjockt lager över för att "kväva" kirskålen.
Stämmer detta?
Antar att jag i så fall måste lägga rätt tjockt lager då. Men när det nu sträcker sig över till grannens sida, är det då någon idé att försöka bekämpa dessa ogräs, om inte grannen gör detsamma?
Undrar även om det luktar illa när gräset bränner (min man tror att det kommer lukta fruktansvärt)?

Lisa
Lena i Torslanda
Det som växer i gräsmattan försvinner väl när du klipper gräset? Och grusgången är väl inte så bra att täcka med gräsklipp. Men i övrigt så stämmer det - ett tjockt lager med gräsklipp över kirskålsodlingen gör att den kryper uppåt och enkelt går att rensa bort. Men nu talar vi om tjockt lager. Det luktar inte alls illa när gräs bränner, möjligen om du lyfter på grästäcket och stoppar in näsan.
zaaritha
Täck kersen m sopsäckar!
ingrid fuxwall
Jag tapetserade ute förra året och kirskålen försvann.

ingrid
ullislerum
Kirskål i en gräsmata är väl ett mindre problem det är ju bara att klippa så försvinner den med tiden, orkar inte komma tillbaka efter ett tag. Men vi hade ett hörn i vår trädgård när vi flyttade in som var ca 10-12 kvm med enbart kirskål som var 50 cm hög.. det täckte vi med en presening i två år och sedan sådde nytt gräs, och det är klart att det kommer upp några enstaka här och där fortfarande men då drar jag fram gräsklipparen och kör över dom. Hur enkelt som helst.
Lycka till!!
noora
Man får lägga på nya lager gräsklipp kontinuerligt om det ska hjälpa mot kirskålen utan att man behöver plocka.

Jag har däremot provat täcka kirskål med sig själv - när jag rensade kirskål under granhäcken lät jag de bortrensade bladen ligga kvar som täckning. Det tycks hjälpa litegrann i alla fall.

Varken gräs eller kirskålsblad som ligger kvar som täckning luktar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon