Spillkråkan
Planterade äppelträd och plommonträd förra året, konstaterade sedan i år att några av dem behövde rätas upp så jag införskaffade flera riktigt stadiga stolpar och band med flera band längsefter stammen, nästan ända upp till toppen på ett träd.

Nu hörde jag sen att om man stöder ett träd för mycket, så hämmar man rotutvecklingen, då rötterna inte längre stimuleras genom att trädet rörs i vinden, vilket gör att trädet kan blåsa omkull när det blir större... ligger det nån sanning i detta?
Cilla
I stort sett behöver alla nyplanterade träd stöd i början. Genom att sätta ned stolpen eller stolparna i den grävda växtbädden innan påfyllning får man dem lätt stabila.

Stödet har man för att hjälpa rötterna att få fäste, inte för att kronan ska låta bli att vaja. När rötterna fått fäste och börjat växa tar man bort stöden. När det är läge er man genom att greppa om trädet, långsamt föra det fram och tillbaka. Rör sig jorden kring rötterna har de inte fäste och stöden måste vara kvar. Normalt tar detta 1 växtsäsong eller lite mer.

Behåller man stödet efter rotetableringen röttar sig trädet efter detta och skjuter ofta i höjden med gles krona. Ett långvarigt stöd innebär också att rötternas utveckling påverkas så att det inte anpassar sig efter det drag och tryck som trädet annars får utstå.
Spillkråkan
Tack för det, låter vettigt. Svarar du utifrån egna erfarenheter och antaganden eller går du utifrån någon annan källa?

(Att jag band ända upp till toppen på ett träd beror på att den behövde rätas upp då den lutade rätt kraftigt.)
Cilla
Både egna erfarenheter och inlästa sådana. Jag jobbar yrkesmässigt med träd ca 5 månader om året. För stöttning av träd är det grundläggande kunskap att det är rötter som behöver stöd och att träd alltid anpassar sitt växtsätt efter förhållandena. På samma sätt som de anpassar sitt växtsätt efter en påle som håller i kronan, bygger de upp celler för drag och tryck om de växer med vind från ett håll, i lutande miljöer mm. Träd som växer i randen av en öppen mark eller invid vatten har en helt annan förberedelse för vindtryck än de som växer bakom, som stått skyddade.

Ibland behöver man som du skriver räta en topp, och detta kan behövas också efter rotetableringen. Det mest praktiska är inte att göra det med samma påle som den som stöttar rötterna, utan med en blompinne eller kraftigare som fästes från ett starkt ställe på stammen och upp. Utan markförankring alltså.

Det vanligaste nybörjarmisstaget är att stödpålen/pålarna sitter med för högt fäste i trädet. Det ska sitta så att det stöder rotetableringen, dvs ungefär på halva stammens höjd under första krongrenarna. Det andra vanliga misstaget är att stödet får sitta för länge. Efter ett år brukar det vara läge att ta bort det. Och det tredje att pålen eller anordningen skaver in i stam eller krongrenar.
Dzad
CITAT (Spillkråkan @ 14-07-2006, 12:44)
Tack för det, låter vettigt. Svarar du utifrån egna erfarenheter och antaganden eller går du utifrån någon annan källa?

(Att jag band ända upp till toppen på ett träd beror på att den behövde rätas upp då den lutade rätt kraftigt.)

Cilla är en av odla.nu:s absoluta experter på sitt område... så det är lugnt, du kan nog tro på det hon säger. rolleyes.gif
Tjosan
CITAT (Spillkråkan @ 14-07-2006, 12:44)

Hihihihi.. Den var kul smile.gif
Cilla är mycket kompetent.. Det lär du se efter att ha läst igenom forumet lite.

edit: förtydligande
Spillkråkan
Tack igen.

Ta bort stödet redan efter ett år, det låter väldigt tidigt tycker jag, hinner verkligen rötterna växa till sig ordentligt på den tiden?

Mina i fjol införskaffade äppel- och päronträd hade vid planteringen rotklumpar med en diameter på cirka 25 cm. Hur mycket utanför den rotklumpen hinner rötterna växa på bara ett år? Träden har ändå hyfsad bladmassa och där de står är det ganska ordentligt blåsigt.

Och apropå skaver in i stam eller krongrenar, hur "farligt" är det med en mindre skavning på ett träd? Självläker inte dessa?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon