Hej!
Kan ni ge mig tips på vad jag kan plantera vid foten av en sten i trädgården. Stenen är inte så stor, sticker upp ca 1 meter. Jag skulle vilja att något blommande täckte den. Har funderat på någon klematis men de blir väl för långa? Hur fäster jag det som klättrar? Det är i ett soligt läge.
Tack för de kommande tipsen!!
T.ex forma ett hönsnät över stenen och plantera luktärter.
Trädgårdsmannen
19-05-2003, 09:50
Mitt tips är just Klematis - tänk bara på att plantera den på norrsidan av stenen så att den växer mot ljuset och därmed klär in din sten!
Ingrid på Västkusten
19-05-2003, 10:41
Clematis fusca - mmm - mmmm mmmm
Hälsar Ingrid
Louise i Göteborg
20-05-2003, 07:34
fusca - bah... ta nåt med
blommor
fusca har små ynkliga bruna hårda klockor helt klart i kattegori: intressantare än vacker. Dessutom växer den jättelångsamt, min i alla fall.
Columella (rosa-vit) och Pointy (vit) blommar nu. Sen kommer hela säsongen med den ena vackrare än den andra.
Varför inte ettåriga klätterväxter, typ luktärter, slingerkrasse, fackelranka, spanska flaggan? Och så klematis, typ Cl. viticella, som blommar länge och blir inte så jättestor och kan klippas ner på hösten. Det tidigare rådet om att plantera clematis på norrsidan av stenen är bra, liksom om hönsnätet för växterna att klättra på.
Trädgårdsmannen
20-05-2003, 10:13
Murgröna hämtar väl in näring mha sina luftrötter och transporterar vidare inom sig, det är väl därför den kan vara planterad på en tämligen dålig växtplats ljusmässigt eftersom bladverket letar sig fram till ljuset.
Är det på samma sätt med Clematis eftersom dom passar bra i detta sammanhang, planterade på en solfattig norrsida av ett stort block?
Placeringen har inte med näring att göra, för klematis måste ha massor av näring. Men den vill ha "huvudet i solen och fötterna i skuggan" så en sådan placering passar den om den har möjlighet att komma upp till solen sedan.
Sylvia
Trädgårdsmannen
21-05-2003, 08:24
Tack Sylvia - det innebär att Jackmanniin vi har som står i eländig skugga vid roten och i full sol där den klättrar upp inte alls står fel och behöver flyttas...där slapp man en av punkterna på helgens att-göra-lista!
...finns förstås ett par punkter kvar ändå
Alldeles riktig! Om man har klematis som står med rötterna i full sol bör man plantera en skuggande, yvig växt vid dess fötter. Men pass på för rotkonkurrensen, klematis tycker inte om det. Man kan t.ex avskärma sällskapsväxten från klematisens rötter med en plastskiva nergrävd i jorden, alt. plantera växter med svaga, grunda rötter. Och som sagt, klematisen är hungrig, ge den massor av gödning nu!
Trädgårdsmannen
21-05-2003, 11:25
...det har vi aldrig gjort - går det bra med vanlig växtgödning - eller skall den lille gynnaren ha sin specialité precis som många andra växter? Snart har man ju en sort för varje planta i trädgår´n...
Vi har Lupiner ganska nära (50 cm) och en Julros däremellan som är nysatt i år - bör båda bort?
Det går bra med vanlig växtgödning, kogödsel, Chrysan e.d.
50 cm är OK och julrosor har inte särskilt starka rötter, så det går nog också bra. Ni ser ju hur klematisen reagerar, växer och blommar den bra så är allt OK.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.