Full version: Kvanne & Stevia
linn
Vet inte om det här var helt rätt forum för detta men nu blev det så tongue.gif

Har redan en kvanne ute på gården men det skulle vara kul med en Stevia att ha inomhus i kruka med.
Jag vet väldigt lite om båda växterna, det jag vet är väl i princip det som man kan läsa här på odla ( http://www.odla.nu/krydd/kvanne.shtml ).
Kvanne ska alltså vara en sockersarare, men riktigt vad det innebär vet jag inte rolleyes.gif Någon annan som gör det kanske?
Undrar samma sak om Stevian, som då istället kallas sockerplanta. Vad är det för skillnad på de två?
Ophelia
Kvanne (som finns i två olika sorter, fjällkvanne ska vara bäst) är en gammal växt som människor har tuggat på i evinnerliga tider. Man har kunnat ha den som godis och varit populär när den skalats. Den var även bra mot pest och häxor. Den innehåller mycket socker och ska ätas med försiktighet av diabetiker. Har vissa medicinska egenskaper. Den ska även passa väldigt bra med rabarber (kanske pajen eller i kakor?).

Stevian vet jag inte så mycket om mer än att det söta inte påverkar blodsockret och därför fungerar bra för diabetiker. Efter vad jag förstår är stevia att föredra framför andra sötningsmedel (t e x aspartam, xylitol m.m.) och används i bl a Japan (där artificiella sötningsmedel ska vara förbjudna). Stevian används ju väldigt mycket kommersiellt. Vad jag vet så finns det en ganska väl uppbyggd marknad för stevia.
linn
Okej, då vet jag lite mer smile.gif
hm, jag vet inte vilken kvanne det är jag har här, den är i varje fall från Runåbergs Fröer..

Sen tänkte jag lite mer på det här om vilka bakverk och drycker (och kanske maträtter) m.m de går använda i.?

På stevia.se står det lite grann men då utgår de från stevia i form av pulver, som flytande eller tabletter, och då är det väl lite annat.... Det var ju en egen växt jag hade tänkt mig.
linn
Vad jag inte förstår när det gäller såna här mer hälsosamma alternativ, är varför inte alla väljer det istället för annat som är mycket mer.. o-bra unsure.gif
Gurkan
Ang. Kvannen, roten används bla. som krydda i brännvin, tex. gin (angelicarot) tillsammans med andra kryddor.

Kvannar enl. Den Virtuella Floran

Vad det gäller Stevian så finns det en färsk tråd om just det :

Sockerplantatråden
tavvas
Kvanne, angelikan är huvudingridiensen i "Gompa". En gammal samisk grönrätt för att tillfredställa behovet av vitaminer. Gompa kan tillsammans med angelikan innehålla torta (jerja) och saltgräs (fjällsyra).
Bladen förvälldes och hackades. Syrades och förvarades i renmagar till vintern.
Jag har gjort mycket "gompa och syrat med kärnmjölk när det fanns. Numera syrar jag med yogurt. Kan också frysas förvälld.
Jag ljuger om jag säger det är "jättegott", men i filmjölk är det bra och sen är det så nyttigt också.
Viktigt att växten är ung. Särskilt jerjan som är tämligen besk, då den blir lite större.
Använder fröna att koka i vatten vid hosta, hostdämpande.
Gott att tugga på späda stjälkar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon