|
råse-marie
13-07-2006, 14:52
Jo jag vet att det är fel avdelning men det är lite bråttom så jag chansar här . jag behöver ett recept på en vegetarisk sås till pasta . vad har jag hemma ..... matgrädde , krossade tomater , lök , morötter ,champinjoner hmmm tror att det är allt , kan det vara något till en sås ?
Diabolique
13-07-2006, 14:55
Ja, det tror jag absolut. Glöm bara inte bort att krydda den.  Jag hade använt vitlök, buljong och peppar. Kanske även timjan och oregano. Och så hade jag nog låtit morötterna kokas mjuka (skivade).
Låter utmärkt, rivna morötter (rätt grovt) tycker jag är gott i tomatsås. Lite svartpeppar skadar inte heller.
Ska man ha såsen till pasta så kan man spetsa till såsen med ketchup.
Whiskuchi
13-07-2006, 15:52
Jadå, krydda ordentligt (gärna med en nypa socker, det förhöjer tomatsmaken tycker jag). Basilika, oregano, svartpeppar.. mmmm!
netaave
13-07-2006, 15:53
CITAT (Pirum @ 13-07-2006, 16:00) Ska man ha såsen till pasta så kan man spetsa till såsen med ketchup. Det är väl ändå att förstöra den. R-M fräs lök, svamp och morötter i olja, häll över tomaterna, krydda med svartpepper och salt kanske någon örtis som oregano, basilika eller liknande. Häll till sist i en skvätt av grädden och låt den puttra till den blivit lite tjock.
CITAT (netaave @ 13-07-2006, 16:53) CITAT (Pirum @ 13-07-2006, 16:00) Ska man ha såsen till pasta så kan man spetsa till såsen med ketchup. Det är väl ändå att förstöra den.  Beror på...jag har ju ändå ketchup på pastan, så jag brukar trycka i lite ketchup direkt i köttfärssåsen. Perfekt för det där sista i ketchupflaskan. Blanda med vatten så man får ur allt. Ser ingen orsak till att annan pastasås skulle må dåligt av lite ketchup, om man tycker om ketchup alltså. En del tycker ju att ketchup är barbariskt, alternativt att ättika och vinäger osv inte går ihop med tomatsåsen. Brukar dock inte ha ketchup i tomatsåser jag gör till ris. Smaken är olika, själv undviker jag grädde och lök i såserna, men har gärna i chili, majs, rårivna morötter, strimlad paprika.
Månskensbonden
13-07-2006, 22:06
*knyter servetten runt halsen och slår sig ner, full av förväntan* När äter vi??
Diabolique
14-07-2006, 07:29
CITAT (netaave @ 13-07-2006, 16:53) CITAT (Pirum @ 13-07-2006, 16:00)
Ska man ha såsen till pasta så kan man spetsa till såsen med ketchup.
Det är väl ändå att förstöra den. Det har faktiskt samma effekt som att ha i lite socker i matlagningen. Ketchup innehåller ju (oftast) socker. Jag brukar ha ketchup istället för tomatpure och socker (om jag inte har det hemma). När jag bjudit andra på maten har de tyckt att det var gott, men om de vid ett senare tillfälle ser mig ha i ketchup när jag lagar samma maträtt igen, så kan de skrika rakt ut. De är övertygade om att man förstör maten på det viset.  Råse-Marie, hur gick middagen?
CITAT (Diabolique @ 14-07-2006, 08:29) Jag brukar ha ketchup istället för tomatpure och socker (om jag inte har det hemma). När jag bjudit andra på maten har de tyckt att det var gott, men om de vid ett senare tillfälle ser mig ha i ketchup när jag lagar samma maträtt igen, så kan de skrika rakt ut. De är övertygade om att man förstör maten på det viset.  Hej! Känner igen det där...och likaså folk som skriker i högan sky när jag säger att en liten nypa socker kan vara det som behövs för att få den bästa smaken i en del rätter! Så hur ska man göra...jag brukar berätta mina recept...och säger sen..krydda efter smak....sen tycker dom aldrig att det blev lika gott som det jag gjorde....men om jag berättar om ketchup eller socker så slår dom ju bara ifrån sig...vill inte höra..så hur ska man göra?
netaave
14-07-2006, 14:44
Man får väl tycka och göra som man vill. Själv tycker jag tomatpuré och chilipasta är bättre smaksättare än ketchup. Sen jag fick veta att man kan lösa rost med ketchup finns det överhuvudtaget inte i mitt kylskåp!
Månskensbonden
14-07-2006, 15:24
CITAT (netaave @ 14-07-2006, 15:44) ...Sen jag fick veta att man kan lösa rost med ketchup finns det överhuvudtaget inte i mitt kylskåp!... -Borde ju innebära att ketchup är en kraftig antioxidant, och alltså rena hälsokosten!  (Gillar själv soltorkade tomater mest!  -Finns det någon smakrikare tomatvariant?!)
Man kan lösa rost med det mesta...  Vad i ketchupen löser rost tro? Tomaterna? Sockret? Ättikan? Vinägern? Kryddorna? Själv tycker jag att man bör variera sig, kanske inte alltid ha i ketchup i tomatsåsen  Eller skippa löken ibland, lök överanvänds gravt i dagens matlagning.
CITAT (Månskensbonden @ 14-07-2006, 16:24) -Borde ju innebära att ketchup är en kraftig antioxidant, och alltså rena hälsokosten!   Jo, det är det ju!!! Lycopenhalten(lycopen är en kraftfull antioxidant) är mycket högre i förädlade tomat produkter! Det var massor av artiklar i tidningarna om det här för så där ett år sen!!!
Diabolique
14-07-2006, 16:00
CITAT (netaave @ 14-07-2006, 15:44) Sen jag fick veta att man kan lösa rost med ketchup finns det överhuvudtaget inte i mitt kylskåp! Ja, om man lägger rostiga föremål i ketchup över natten så löses rosten upp. Men hur många smetar in tänderna med ketchup i en tandskena och ligger så över natten?  När jag frågade min tandläkare om tandblekning sliter på tänderna så sa hon att det sliter på emaljen lika mycket som att dricka Coca-cola! Och ändå är det varningstexter på tandblekningen... Kanske är läge att införa det på Coca-cola också... Kanske är vi inne på logiska felslut nu... Vet inte... Eller jo... Ett typiskt logiskt felslut vore att använda ketchup som fläckborttagare om man får en rostfläck på farmors gamla sidenduk eftersom ketchup löser upp rost... Lite kuriosa ska in här också...  Jag läste i en bok som mina föräldrar har (en över 100 år gammal bok som heter "Fråga mig om allting") hur man lättast tar bort blodfläckar från tyg. Svaret var: Med saliv. Jag måste erkänna att jag har provat det (om jag fått en droppe blod från ett sönderkliat myggbett eller så) och att det funkar! Det innebär att vi går omkring med fläcklösningsmedel i munnen hela tiden, som dessutom är effektivare än många tvättmedel.
CITAT (Diabolique @ 14-07-2006, 17:00) När jag frågade min tandläkare om tandblekning sliter på tänderna så sa hon att det sliter på emaljen lika mycket som att dricka Coca-cola! Och ändå är det varningstexter på tandblekningen... Kanske är läge att införa det på Coca-cola också...  Det här att Coca-cola fräter sönder tänderna är gammalt.. det sa min tandläkare..jag vet att jag nån gång på 80-talet bad att få min utdragna visdomstand med mej hem..jag la den i ett Cocacolabad tills nästa tandläkarbesök...men inte var den ett ett dugg anfrätt efter en månad!!!!
Fosforsyra som finns i bland annat Coca Cola kan användas för att ta bort oxider/rost, inom industrin, fast då i andra koncentrationer än vi talar om i Cola-fallet Jag personligen inbillar mig att apelsinjuice sliter ungefär lika hårt på tänderna som Cola.
netaave
14-07-2006, 18:05
CITAT (Pirum @ 14-07-2006, 17:23) Jag personligen inbillar mig att apelsinjuice sliter ungefär lika hårt på tänderna som Cola. Det tror jag också, fabriksproducerad s.k. juice innehåller jättemycket socker. Bättre pressa själv och dricka direkt. Gjorde det med nektariner som blivit lite skrumpna, jättegod juice blev det.
Whiskuchi
14-07-2006, 22:07
CITAT (netaave @ 14-07-2006, 19:05) CITAT (Pirum @ 14-07-2006, 17:23)
Jag personligen inbillar mig att apelsinjuice sliter ungefär lika hårt på tänderna som Cola.
Det tror jag också, fabriksproducerad s.k. juice innehåller jättemycket socker. Bättre pressa själv och dricka direkt. Gjorde det med nektariner som blivit lite skrumpna, jättegod juice blev det. Även sockerfri juice fräter lite, fruktsyrorna finns ju alltid där
*Felix matte*
14-07-2006, 22:22
CITAT (netaave @ 14-07-2006, 15:44) Man får väl tycka och göra som man vill. Själv tycker jag tomatpuré och chilipasta är bättre smaksättare än ketchup. Sen jag fick veta att man kan lösa rost med ketchup finns det överhuvudtaget inte i mitt kylskåp! Kan det vara tomaten i sig som är rostlösande? Eller är det ättikan ? Något annat kan jag inte komma på eftersom ju Ketchupen innehåller tomatpure, socker, ättika, salt och vatten.
netaave
14-07-2006, 22:24
Förmodligen kombinationen, socker, ättika, salt.
*Felix matte*
14-07-2006, 22:24
CITAT (netaave @ 14-07-2006, 23:24) Förmodligen kombinationen, socker, ättika, salt. Ok
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|