Magdis
Det ser ut att bli en ganska riklig skörd av squash så jag skulle gärna vilja ha massor av tips på vad man kan göra av den. Det enda vi brukar göra är väl pastasås.
Whiskuchi
Paj med squash och lök smile.gif
Magdis
Tack för länkarna! Hur förvarar man bäst squashen så den håller sig så länge som möjligt? Jag är nybörjare på grönsaker och brukar inte ens kunna hålla en enda gurka fräsch nån längre tid.
netaave
Förvara squashen i en plastpåse med lite hushållspapper i, i kylen alternativt om du har en brk med nät i botten så att den inte hamnar i kondensvatten.

Prova att grilla squash, skiva den, gärna på längden salta och låt den dra ur lite. Pensla med lite olja och lägg den på grillen. Jättegott. Eller skär ner den i kuber tillsammans med lök och rädisor och lägg på en oljad folie som du gör ett paket av och lägger på grillen.

Du kan också gröpa ur den hacka köttet och använd i en köttfärsröra som du lägger tillbaka i squashskalet och gratinerar i ugnen med ost på.
AndreasBK
Det är också gott attskiva squashen steka skivorna på båda sidorna, ha på salt och peppar och sedan riva parmesanost över. Mums..
Magdis
CITAT (AndreasBK @ 19-07-2006, 00:11)
Det är också gott attskiva squashen steka skivorna på båda sidorna, ha på salt och peppar och sedan riva parmesanost över. Mums..

Mmmm...det lät gott! Nu har vi just skördat den första squashen, en riktigt fet en. den ligger i stekpannan på väg att bli pastasås just nu! tongue.gif
Kajsa H
Det här receptet på fyllda squash "uppfann"jag häromdagen. Måtten här är lite på en höft.

Svamp- och linsfyllda squashbåtar

2 port
1 stor squash
1 gul lök
ca 2 dl förvälld svamp(champinjoner + trattisar)
1 dl kokta gröna linser (puy-linser)
1 msk vetemjöl
matlagningsgrädde
Mjölk
1 tsk färsk rosmarin
1 klyfta vitlök
salt
peppar
riven ost

Sätt ugnen på 225 grader. Dela squashen på längden och gröp ur den. Fräs löken mjuk i olja eller margarin. Tillsätt svampen och linserna och pressad vitlök. Strö över mjöl och rör om, späd med grädde och mjölk till en lagom tjock stuvning. Krydda med rosmarin, salt och peppar. Lägg squashbåtarna i en ugnsform och fyll dem med svampstuvningen. Toppa med riven ost. Grädda i ca 25 min.

Sedan har jag också gjort tzatziki (hur tusan stavas det egentligen) på riven squash, avrunnen youghurt, vitlök, salt och peppar. Gott som tillbehör till lite av varje, inte minst till grillat.
Fru fet
Squashtagliatelle:

Hyvla 4 små squash i tagliatellestrimlor (med potatisskalare). Strö över 1 tsk salt, låt rinna av en stund i durkslag. Lägg strimlorna i kokande vatten i ca 1/2 minut. Servera med valfri sås och parmesanost.

Det här är ett GI-recept , men det är oväntat gott alternativ till pasta faktiskt!
tavvas
Hittade ett recept på squashomelett.

Fräs upp fina skivor av squashen 5-8 minuter. Blanda i salt, pepper, riven muskot och riven basilika. Fräs ytterligare en minut.
Håll squarsröran varm.
Gör en omelett i stekpannan. Lägg på den varma squashröran, vik över.
Lite stark ost smulad över omeletten gjorde det inte sämre.
Åsa, mälardalen zon 2
Med den här kakan har jag lurat i syrran squash med (hon gillar inte svensk ostkaka så squashkakereceptet tidigare i detta inlägg har hon inte gillat):

Chokladkaka med squash (receptet kommer från Runåbergs)

100g mörk choklad
1dl olja
1dl smör rumstempererat
4-4,5dl socker
3 vispade ägg
1tsk vaniljsocker
4-4,5dl vetemjöl
ca. 1 dl kakao
2tsk bakpulver
2tsk bikarbonat
1 tsk salt
1dl kaffegrädde el gräddfil
7dl grovt riven sommarsquash
+ev. 1-1,5dl hackade nötter

1. smält chokladen i oljan på svag värme

2. rör smör och socker poröst, blanda ner äggen och vaniljsockret. Vispa kraftigt och häll i den smälta chokladen och vispa ordentligt.

3. blanda ihop alla torra ingredienser och rör ner dem i smeten. Tillsätt sedan squashen, grädden + ev. nötter.

Smörj och bröa 2 små kakformar eller en stor, häll i smeten och grädda i ca 40min i 175 grader (prova med sticka).

Låt kakan svalna och täck ev. kakan med sån där glasyr gjord på philadelphiaost och florsocker som man brukar ha på morotskakor.
ewa zon 3
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,21-07-2006, 09:30)
Med den här kakan har jag lurat i syrran squash med (hon gillar inte svensk ostkaka så squashkakereceptet tidigare i detta inlägg har hon inte gillat):

Chokladkaka med squash (receptet kommer från Runåbergs)

Skrev genast ut det här receptet, ser mumsigt ut smile.gif

/Ewa
Åsa, mälardalen zon 2
Jag gjorde en riktigt god het vegetarisk lasagne med squash idag.

Jag kokade ihop tomater, lök, vitlök, paprika, tomatpure, squash skuren i bitar, ett par hackade chilifrukter, en buljongtärning, några lagerblad, salt + peppar + basilika till en stark och smakrik grönsaksröra och sedan varvade jag lasagneplattor med bechamelsås och grönsaksröra + ost och gratinerade i ugnen.

(Jag gör egna lasagneplattor men köpta går bra de också, själv förkokar jag inte lasagneplattorna jag har upptäckt att det faktiskt inte behövs, vilket gör att det går hyfsat snabbt att göra lasagne på hemgjord pasta)
mulle
Skiva squashen, vänd den i en god olja, grilla, strö på rostade sesamfrön och toppa med en klick craime fraiche.
Oj, oj...
Mulle
Ophelia
Grilla squash...med lite olja och kryddor på eller glace/marinad.
Christa
Någon frågade om förvaring av squash. Jag brukar lägga dem en och en i plastpåsar och förvara dem i rumstemperatur. Vet inte hur länge små squash håller sig men stora har jag haft i rumstemperatur i över 3 månader. När jag packar in den så brukar jag låta dem ligga utan plastpåse en stund så de är torra. Om man låter den avskurna änden sticka ut ur påsen och sätter ett gummiband om så blir det hållbarare. Om den riskerar att torka så kan man ta plastpåsen om hela när den avskurna fått torka några dagar eller längre.
gunvor
kan man på ngt sätt frysa eller på annat sätt spara till vintern?????
Christa
Sguash som inte hunnit bli hårda i skalet brukar jag skiva ganska tunt och förvälla i dess eget spad. Kan behöva tillsätta lite vatten för att de skall komma igång. Sedan fryser jag detta. Om spadet täcker sguashen kan man ha dem i frysen i flera år.

Större squash kokar jag tillsammans med krossade tomater, hackad ingefära och äpplen. Fryser in i stora burkar och äter kallt till förmiddagsfikat eller middagen.
Christa
Jag har inte provat att mjölksyra squash men det funkar nog det också. De som jag skördar på hösten brukar hålla sig i rumstemp fram till januari så man kan ha även färska på vintern.
Magdis
Jag har upptäckt att det enklaste sättet att tillaga squasch faktiskt blir ett av det allra godaste. Bara skiva eller tärna och steka i lite olja och krydda med salladskrydda och äta som tillbehör till maten. smile.gif
Susanna
Japp Magdis, det är ett av de godaste sätten att äta squash på, jag har det som tillbebehör till maten varje dag just nu.... rolleyes.gif
Susanna
Och som efterrätt brukar jag äta Åsa squashkaka, fast just nu gör jag den på pumpa. Jag är squashgalen ....
Castea
Squaschkakan blev jag bjuden på av en granne i somras. Det lät inte gott när hon berättade om receptet, men jösses vilken delikatess!
Carin Fredlund
Riv squashen grovt, strö lite salt över och dra ur en del vätska.
Krama ur vätskan och blanda squaschen med lite uppvispat ägg och kryddor.
Stek som små plättar i olivolja.
Ljuvligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon