Full version: Incarvillea?
lena:-)
Köpte en planta Incarvillea förra året, som blev alldeles uppäten av sniglarna! men döm om min förvåning , nu spirar det nya blad i krukan.(Ibland lönar det sig att vara lat och låta allt stå kvar)
Nu har jag bara lite funderingar..skall jag sätta ut plantan, hur vill den ha det, är den väldigt ömtålig?
Någon med bra tips?
kerstin z5-6
Den gillar inte för blött , väldränerad jord annars ruttnar den tjocka roten
Ludvig Johansson
Hej Kerstin

Har du skyddat din på nåt sätt om vintrarna? Jag vet att Evert i Ås i Jämtland odlade gloxinia men annars har jag inte hittat mycket om artens tillvaro i Norrland.
kerstin z5-6
Nej , men snötäcket är ju ett pålitligt skydd smile.gif Planterad på grusbädd i genomsläpplig jord bara
Det är alltså en Gloxinia sort? På plantpinnen som jag fick med står det Ex. bot. nr.
Tanten som sålde visste inte exakt vilken sort eller var den kom från och jag skulle få återkomma till henne, detta glömde jag alldels och dessutom försvann ju alltihopa
kerstin z5-6
Incarvillea delavayi är den vanligaste men fler finns , I. mareii tex
De brukar ibland kallas Trädgårdsgloxinia för att blommorna liknar dessa, ibland kan den återfinnas hiskeligt omdöpt till"Blommande ormbunke"
Det korrekta svenska namet på Incarvillea delavayi är Rosenincarvillea smile.gif
Tack för svaren, och du Kerstin, du må tro vad vackert Nostalgi-rosen blommar på terassen---- wub.gif
kerstin z5-6
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif kul!
Måste bara berätta att nu blommar den....denna "vad den nu heter" blomma. Lite rödlila blomma som inte riktigt slagit ut än.Den har stått i en kruka i en pallkrage över vintern. Vågar inte plantera ut den av någon anledning.
Jag har tagit kort men kan inte ladda ner den i datorn än men lägger gärna ut en bild småningom
tepa
Hej Lena, det kanske är dags för bilden nu ...? Jag har väntat i ett och ett halvt år...Nej jag skojar. Hittade denna tråden, när jag sökte på Gloxinia, för att se vad ni skrivit om denna krukväxt, som jag ska köpa. Visste inte att Incarvillea är en Gloxinia, jag planterade en Incarvillea i somras i min trädgård. Det är lite grus i landet där den står, det mesta har hamnat där, när ungarna springer på grusgången upp till trappan. Den såg jättefin ut hela sommarn, täckte över hela landet med löv i höstas, så det är väl bara att hoppas att den klarar vintern.

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
CITAT (tepa @ 26-01-2009, 12:00) *
Hej Lena, det kanske är dags för bilden nu ...? Jag har väntat i ett och ett halvt år...Nej jag skojar. Hittade denna tråden, när jag sökte på Gloxinia, för att se vad ni skrivit om denna krukväxt, som jag ska köpa. Visste inte att Incarvillea är en Gloxinia, jag planterade en Incarvillea i somras i min trädgård. Det är lite grus i landet där den står, det mesta har hamnat där, när ungarna springer på grusgången upp till trappan. Den såg jättefin ut hela sommarn, täckte över hela landet med löv i höstas, så det är väl bara att hoppas att den klarar vintern.

Hälsn Tepa

nu ska jag hjälpa dig med namnen här.
Svenska - Rosenincarvillea
Latin - Incarvillea delavayi
Familj - Bignoniaceae

Svenska - Gloxinia
Latin - Sinningia speciosa
Familj - Gesneriaceae

som du ser på namnen är det helt olika växter.

att Rosenincarvillea ibland har namnet Härdig Gloxinia är för att den ''liknar'' Gloxinia, som på Engelska heter den Hardy Gloxinia.

hur härdig den är vet jag inte dock vet jag plantor som har klarat barmark och -24c.

men Kerstin har ju sin i zon 5-6. så det är nog viktigare med väldräneradjord och bra läge än vinterkyla. det bästa är ju om pålroten och ytlagret är rengrus sedan längst nere vid dom fina rottrådarna näringsrikjord och fuktighetshållande jord. har man lerjord kan man odla den upphöjt med framgång.
Ulf Eliasson
Bara en not:

Inkarvilleasläktet tillhör alltså familjen katalpaväxter (Bignoniaceae), men är rätt udda i den familjen där de flesta andra är träd och lianer. Trumpetranka, jakaranda, rumsask och katalpa är andra växter i familjen. Allt är inte vad det ser ut att vara.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon