Whiskuchi
Ja, som rubriken säger - hur stor kan en hibiskus bli? För idag såg jag två gigantiska plantor, runt två meter var de (jag har sett dem förr och tänkt "oj vad bladen ser ut som hibiskus". Idag blommade de - det ÄR hibiskus!!) ohmy.gif Eller finns det något snarlikt som kan bli jättestort?
Det är ju onekligen en sporre för att försöka få min egen, högst blygsamma, planta att bli stor och ståtlig biggrin.gif Fast som de där bägge kommer den knappast bli, inte hemma.
Alexander-VG-zon3
ja dom kna bli stora ca 3m kan dom säkert bli där dom är planterade i marken i värmareländer . i hemmet kan den någ med bli ca 1,5m
Ewa L
Jag hade en som var mer än 1,5 m i omkrets. wub.gif
Stammen var precis det, en stam. Grov och stadig. Och en underbar blomning.

Jag fick den när min son föddes och hade den i 7 år.
(Varför den sedan dog är en lång och tragisk historia som jag skall bespara er! mad.gif )
linlin
oh ja, de kan bli riktigt stora.
Min mormor som bor i Filippinerna har en gigantisk hibiskusbuske hemma i sin trädgård (drygt 2 m). Den är jättefin! Speciellt då den blommar, och då kommer det massor med blommor. wub.gif
Ciczi
Simhallen i Växjö fick donerat till sig en hibiskus som blivit för stor. Den hade en stam som var ca 25-30 com i diameter och den var nog tre meter hög samt attt den slingrade sig som om man rätade ut den skulle den nog vara 3,5m minst. Hibiskusar kan bli riktigt stora, Även under svenska inneklimat.

mvh Ciczi
Whiskuchi
Var där idag igen och tog en närmare titt på giganterna tongue.gif
Snarare tre meter än två. Men vad som fascinerade mest var att krukorna bara var ca 40 cm i diameter. Otroligt tycker jag. smile.gif
Ciczi
Vill se bild... biggrin.gif

Ciczi
Whiskuchi
CITAT (ciczi @ 19-07-2006, 16:34)
Vill se bild... biggrin.gif

hmmm... undrar om man kan med att knalla in på kommunens fastighetskontor med kameran i högsta hugg laugh.gif Om jag vågar nån gång kommer jag visa bilderna här. tongue.gif
melissa
Vi ställde ut vår lite bleka hibiskus på den inglasade balkongen. Dricker som en elefant gör han, men växer så det knakar! Han verkar älska värmen och solen! Tyvärr har han inte gett blommor på ett tag, säkert två år. Vet någon varför? Har skött honom som förut och då har han blommat som tokig!

MVH,
Melissa
lilla mamma
klipp ned och ställ ut om du kan. Den kanske har det för bra och inte vill blomma. Om de blir bortskämda med för mycket näring växer bladen. Jag läste någonstans, vilken j-a blomma som helst kan blomma, men inte alla växer. obs, citat från ngn annan.

På Ford i kristinehamn finns en dubbel röd i ett självvattnande fat (enorm plastkruka) den blommar enormt jämnt fast den står i lite halvdassigt ljus. Dyra bilar men ack så vacker blomma
igl
här är bild på mina två stora, de är ca 2 m höga.
mvh
inger
Whiskuchi
CITAT (igl @ 20-07-2006, 23:58)
mvh
inger

Ser tyvärr ingen bild sad.gif
Betty
Min mamma hade en jättestor hibiskus för många år sedan, När den nådde upp till taket så kapade hon toppen på den. Den hade mörkt röda fyllda blommor - såg ut som rosor. Jag har aldrig sett såna mörkt röda och fyllda blommor på någon annan hibiskus efter det. Tyvärr dog den några år efter att jag fick överta den... sad.gif
Whiskuchi
CITAT (Whiskuchi @ 21-07-2006, 16:03)
CITAT (igl @ 20-07-2006, 23:58)
mvh
inger

Ser tyvärr ingen bild sad.gif

Aha! Hittade felet och tar mig friheten att ändra lite så bilden syns. Här kommer igl's jättar! biggrin.gif

Alexander-VG-zon3
wow vad fina dom var wub.gif wub.gif
hoppas man fåår några sånna nån da i sitt liv
Whiskuchi
Jag har tagit kort på kommunens exemplar nu wink.gif , har dem i mobilen och ska bara få över dem till datorn på nåt vis.... tongue.gif
igl
tack snälla Whiskuchi för hjälp med bild. jag har ju lagt in bilder förut, fattar inte vad som var fel.
mvh
inger
Whiskuchi
CITAT (igl @ 22-07-2006, 07:51)
tack snälla Whiskuchi för hjälp med bild. jag har ju lagt in bilder förut, fattar inte vad som var fel.
mvh
inger

http hade kommit med två gånger bara smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Whiskuchi @ 21-07-2006, 22:05)
Jag har tagit kort på kommunens exemplar nu  ;) , har dem i mobilen och ska bara få över dem till datorn på nåt vis....  :P

längtar tilla att fgå se dom .
hur går det smile.gif smile.gif
lovika
De hibiskusplantor som finns i handeln är ofta behandlade med retarderingsmedel, har jag hört. För att hålla sig små och knubbiga och ändå blomma rikligt. Så vill man ha en riktigt stor hibiskus får man nog börja med en stickling!
Bessie
CITAT (lovika @ 30-08-2006, 15:17)
De hibiskusplantor som finns i handeln är ofta behandlade med retarderingsmedel, har jag hört. För att hålla sig små och knubbiga och ändå blomma rikligt. Så vill man ha en riktigt stor hibiskus får man nog börja med en stickling!

Om man bara kan tåla sig i något år så kan retarderingsmedlets effekt avta efter ett tag och hibiskusarna börjar växa mer normalt. Den som jag köpte påsken 2005 har nu upp till 1,5 cm:s avstånd mellan de nya bladfästena, tidigare satt de tätt tätt inpå varandra.
lovika
Bessie: Skönt att höra!

Jag kunde inte motstå en hibiskus häromveckan: Fyllda, mörkt rosa blommor med dragning åt violett. Men jag tycker att formen på plantan är så trist -- närmast identisk med bordsgrannarna i butiken.

Helst av allt skulle jag nog vilja ha den uppstammad. Planen är att försöka ta sticklingar framåt vårkanten, men jag har tyvärr inget bra record när det gäller hibiskussticklingar... 100% misslyckande närmare bestämt.

Men om retarderingsmedlet går ur så småningom kanske plantan spretar iväg och blir lite mer egensinnig & skoj ändå!

PS. Förresten: Kan retarderingsmedlet i sig kanske försvåra möjligheten att lyckas rota sticklingar? Bara en tanke.
Bessie
CITAT (lovika @ 31-08-2006, 13:37)
Jag kunde inte motstå en hibiskus häromveckan: Fyllda, mörkt rosa blommor med dragning åt violett. Men jag tycker att formen på plantan är så trist -- närmast identisk med bordsgrannarna i butiken.

Helst av allt skulle jag nog vilja ha den uppstammad. Planen är att försöka ta sticklingar framåt vårkanten, men jag har tyvärr inget bra record när det gäller hibiskussticklingar... 100% misslyckande närmare bestämt.

Men om retarderingsmedlet går ur så småningom kanske plantan spretar iväg och blir lite mer egensinnig & skoj ändå!

PS. Förresten: Kan retarderingsmedlet i sig kanske försvåra möjligheten att lyckas rota sticklingar? Bara en tanke.

Hmm, låter läckert. Jag dras mera till de varmare färgerna själv, men din beskrivning får mig att vilja bli otrogen mot mina orangetonade. Alla hibiskusar jag ser i affärerna just nu är bleka pasteller (jag har försökt fråga om de kan ta in några färggrannare sorter och får svaret att de inte har nån kontroll över saken, det beror på partihandlarna). Det kan bara inte vara så att finländare fegar ur inför starka färger, vi har ju för höge farao Marimekko.

Om man får vara ovetenskaplig och generalisera från ett enda fall så inverkar retarderingsmedlet negativt på sticklingarnas rotningsförmåga (det påverkar tydligen rotsystemet också, mina obehandlade hibiskusar har ungefär tjugo gånger mera rötter). Men det kan ha varit annat som inverkade till att jag hade en stickling i vatten i tre månader utan minsta lilla tecken på rotknoppar.

Jag skulle kanske inte ta sticklingar eller beskära förrän det syns att hormonbehandlingen börjar släppa, också för den orsaken att retarderingsmedel också verkar påverka växternas allmäntillstånd. Mindre rotmassa och vattenupptagningsförmåga och alltså känsligare för övervattning, får lättare skadedjursangrepp och har svårare att hämta sig. Behöver nog all sin fotosynteskapacitet för att klara livhanken.

Hur bär man sig åt för att starta en partihandel/plantskola för garanterat obehandlade hibiskusar?
lovika
Bessie: Om jag bara visste! Är det någonting jag saknar just nu så är det en riktigt bra plantskola och/eller fröhandel med ett stort utbud av tropiska växter: ovanligare sorters hibiskus, jasmin, gardenia o.s.v. Icke-retarderade givetvis. Hellre bra plantmaterial med potential än färdiga "produkter" som långsamt förtvinar i fönsterkarmen.

Apropå färger så håller jag med om att det är trist att utbudet är så enkelspårigt. Men det är kanske inte så lönsamt att erbjuda flera olika sorter samtidigt, vad vet jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon