Samsara
13-07-2006, 20:01
Är det någon som har landsköldpaddor här?
Nej, men vi hade en underbar Grekisk landsköldpadda när jag var liten. Hon hette Elsa, var supertam, gick lös i huset och "gick på tidning".
När man satte sig på huk fick man se hur det ser ut när en sköldpadda springer. Då kom hon springande och sträckte fram huvudet för att man skulle klia henne under hakan.
/Stina
Saturnus
13-07-2006, 21:27
Jeg har en Grekisk landsköldpadda.
Ikke mye bråk med den.
De flesta kräldjur är ju utrotningshotade i naturen, och när det gäller sköldpador så är nog landsköldpaddorna mera hotade än vattensköldpaddorna.
Samsara
14-07-2006, 09:24
Jag vet att dom är det, jag har en landsköldpadda. Både vatten och landsköldpaddor är lika mycket hotade. Man ska handla med CITES-Intyg och det gäller även med vissa blommor. Jag bara undrade om det fanns någon här som hade landsköldpadda och inget mer. Dessutom är jag med i sköldpaddsforumet där vi diskuterar allt detta.
Tsambiko
19-07-2006, 16:07
Jag har tre ryska landsköldpaddor, men frotterar mej inte på sköldpaddsforumet, läser det ibland bara.
Lena
SannaLasso
19-07-2006, 21:40
Jag har en landsköldpadda, köpt som grekisk men enligt CITESintyget är det en morisk (T.Graeca) .
Har nån en länk till sköldpaddsforumet, jag skulle kanske behöva frottera mig lite granna?
Héj. Jag har 4 landsköldpaddor. 2 st Testudo Marginata samt 2 st testudo Hermanni.
Sköldpaddsforumet är bra att läsa när man har sköldpaddor då man kan ta del av nya råd och rön från uppfödare osv.
snillan
02-04-2007, 20:55
Hej
Vi har två landsköldpaddor (äldsta sonens), vi läste mycket på sköldpaddsforum innan vi skaffade dem och när vi hade fått hem dem. Jag tycker att de är jättemysiga djur
Snillan
fruberglund
04-04-2007, 09:35
Inte vi men min mans farmor & farfar hittade en landsköldpadda mitt ute i skogen för ca 50 år sen. Antagligen nån som slängt ut den där, de tog med den hem och har haft den sen dess. Johanna heter hon.
När min man var liten byggde han små hus osv. till henne och så lovade han sin farmor & farfar att han skulle ta hand om henne när de inte kunde längre
skogstroll
04-04-2007, 10:11
jag har en liten landsköldpadda som är rätt liten. Han är någon slags blandras... Musse heter han
Kul att se att fler med trädgårdsintressen har sköldisar...
I vår ska utehagen byggas och jag håller som bäst på att planera vilka växter som jag ska plantera in där. Ej giftiga naturligtvis.. Men ej heller några som de slukar första dagen.
TIPS mottages gärna.
Tyvärr blir jag nog av med mitt växthus till sköldisarna om några år då de blivit större, än så länge får de ha en dubbeldrivbänk från Juliana som innedel + tillhörande utehage. Hoppas det kommer att bli fint.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.