Full version: Rädda min balkong!
MissStorm
Har jobbat och jobbat och insåg nu plötsligt att sommaren är här. Tittade ut på balkonen och penséerna jag planterade ut i våras ser för sorgliga ut... sad.gif Men vad kan jag göra nu i mitten av juli för att få en härlig, blommande balkong att sitta på fram till hösten?

Någon med bra förslag på vad jag ska plantera nu? Som gärna är fint länge när jag nu får en sådan sen start...

Jag bor i zon 4. Har en "vanlig" balkonglåda, ett antal krukor i varierande storlek och en spaljé på balkongen där det gärna fick klättra något... Om det nu inte är försent... unsure.gif

/MissStorm
kristerh
Lite sent att börja nu wink.gif du får köpa färdiga plantor,
åk till någon plantskola o botanisera, finns gott om plantor, tex pelargoner, fuchsia, någon snygg salvia kanske wink.gif
en snygg klängare tycker jag är törnrosas tjortel (det var svårt hur stavas det wink.gif kjortel kanske)
krister
netaave
Krukrosor är aldrig fel, dom är billiga nu och håller länge, dessutom kan dom övervintra om du har tillräckligt stor kruka.
Åsa, mälardalen zon 2
Även sånt som höstglöd/vårglöd (Kalanchoë) fungerar utmärkt som utplanteringsväxt och de är ganska torktåliga och blommar länge + de dubbla Calandivasorterna är ju jätteläckra och det brukar inte vara någon svår växt att hitta den brukar ju t.o.m säljas i matbutiken.
cosmos
Hej! rolleyes.gif
Petunior är också bra...dom blommar länge...!!
Ophelia
Blomma för dagen finns säkert som planta. Den klänger bra och har fina blomfärger. Lejongap är oxå en bra växt. Vattna och plocka bort vissna blommor så håller den sig länge länge. Kanske färdiga salladssorter? Eller varför inte krukodlade kryddor?

Glöm bara inte att gödsla växterna med jämna mellanrum.
emas
Ja, kryddor är trevligt på balkongen. De kan du ju plocka in framåt hösten och på så sätt behålla lite av balkongen inhomhus...

Sen en tanke om Blomman för dagen:
Är inte den svår att få tag på? Har för mig att den inte säljs längre eftersom man kan göra busigheter med blommorna. Någon som vet?

Emma
emas
Hm ... nyfiken på mitt egen fråga/påstående om Blomman för dagen sökte jag efter fröer och de finns att få tag på. Så nu är jag ännu mer nyfiken på vad för sanning det ligger i att busigheter kan göras med blommorna. Någon som vet?

emma, igen
netaave
CITAT (emas @ 16-07-2006, 21:42)
Hm ... nyfiken på mitt egen fråga/påstående om Blomman för dagen sökte jag efter fröer och de finns att få tag på. Så nu är jag ännu mer nyfiken på vad för sanning det ligger i att busigheter kan göras med blommorna. Någon som vet?

emma, igen

Ja det har varit svårt att få tag på frön för "busigheternas" skull, men jag har sett att det finns på fröfirmor på nätet.
Plantor går knappt att få tag på.
Ophelia
Har tre olika sorter av blomma för dagen. Driver upp dem själv. Vet att en blomsterförsäljare haft plantor och undrar om inte Prästgården oxå har haft det av egen uppdrivning.

Huruvida det där med förtäring/rökning av växten har jag ingen aning om. Det var ju likadant med muskot men där var risken för illamående överhängande innan man ens hade närmat sig ett rus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon