Full version: Ont i hela kroppen
Kajsa
Sitter här vid datorn mör lite överallt, vilken vacker helg det varit
och alla ambitioner rann över. Två buskar som hade frusit måste
grävas upp, oxbär. Flera rosor ser misstänkt döda ut?
Gräsmattan skulle klippas, ogräset bort, kanter runt hela
trädgården putsas. Mina gammaldagsrosor klippas ut en del
(men dom fryser aldrig)
Och så en fika på uteplatsen i solen, härligt!
Fåglarna sjöng! Så vad gör det att händerna är fula och
skrovliga idag, glömmer alltid trädgårdshanskarna.
Den kinesiska trädpionen är på plats, så spännande det
ska bli, det här har jag längtat efter hela vintern.
Men det gör ont i ryggen!
Wargen
Javisst vill man ha allt klart på en gång! rolleyes.gif
Har grävt så mycket på sista tiden att jag börjar känna mig som en bulldozer... wacko.gif
Kan inte sluta ens om det blir mörkt, var ute och flyttade på en bit av en sönderfallande stenmur (den höll på att klämma en kroll-lilja) igårkväll tills den brölande råbocken skrämde in mig. Den var nära! ohmy.gif '
Jag trodde först att det var en ilsken varg! biggrin.gif
Hasse_h
Känner igen det där. Hela maj har jag ägnat mig åt grovarbete med grävande i trädgården. Just nu är det lera som ska grävas bort, stenar som ska flyttas och placeras rätt, matjord ska köras fram o tillbaka... och imorgon anländer 62 st plantor korneller, ölandstokar och aronia som ska planteras! blink.gif

Och rabatterna och jordgubbs-/kryddlandet väntar på att rensas, vinbärsbuskarna ska befrias från ogräs...etc

Tur att man får gå till jobbet och vila upp sig en stund ibland... wink.gif
L8 B.
Moss!
Kanske det skulle finnas en lite bok "streching för trädgårdsarbetande" biggrin.gif Tror att detar av ontet kan stretchas bort, men att lyfta för tungt är inget att rekomendera - det vet säkert alla. Rekomenderar hjälpredskap, skottkärra, pirra, domkraft, spel/vinsch, många personer tongue.gif
Glada hälsningar
Eva Swahn
Pirra? För min del får jag bara erotiska associationer. Ett ord som användes på skolgårdarna av unga, men oerfarna, och som står för ett privat bestyr man mycket väl kan syssla med i trädgården - om den är insynsskyddad.

Men tydligen står det för också för något trivialt: ett redskap i trädgården som man får upp envisa oxbärshäckar med. I går använde jag ett spett just för detta ändamål. Och det kan ju också ge ekivoka konnotationer - för snacka om penetration!
Trädgårdsmannen
Kan inte fatta att man blir så trött av trädgårdsarbete - det kan ju inte finnas en levande själ som innehar kombinationen trädgårdsintresse och gymkort...
Posse
CITAT (Eva Swahn @ 19-05-2003, 10:05)
Pirra? För min del får jag bara erotiska associationer. Ett ord som användes på skolgårdarna av unga, men oerfarna, och som står för ett privat bestyr man mycket väl kan syssla med i trädgården - om den är insynsskyddad.

Men tydligen står det för också för något trivialt: ett redskap i trädgården som man får upp envisa oxbärshäckar med. I går använde jag ett spett just för detta ändamål. Och det kan ju också ge ekivoka konnotationer - för snacka om penetration!

Det jag spontant skulle kalla 'säckkärra', går visst också under benämningen 'pirra'? unsure.gif

(Hmmm - få se - jag stavade väl med "r" nu?)
L8 B.
Tja, det kanske inte heter pirra? Men 82 åriga farfar från Stockholm säger det så det gör jag också. Liten vagn med ganska stora hjul och en utfällbar del att ställa något på t ex en säck, tämligen vanlig även hos vaktmästyaren på kontor wink.gif
Fast det verkar trevligt med den där andra betydelsen &xå tongue.gif
Glada hälsningar
Almdalen
CITAT (Trädgårdsmannen @ 19-05-2003, 13:27)
Kan inte fatta att man blir så trött av trädgårdsarbete - det kan ju inte finnas en levande själ som innehar kombinationen trädgårdsintresse och gymkort...

Jag tror också att den kombinationen är svår, för har man trädgård att sköta hinner man inte med gymet eller??? Vi trivs ju ute i naturen så vi väljer kanske bort inne alternativet.
I slutet av sommaren har vi dock skaffat muskler och orken blir bättre men det är långt tills dess.
laugh.gif laugh.gif
Ingegerd
stina
Jag tränar body-pump regelbundet men inte hjälper det mot värkande muskler efter trädgårdsarbete!!!! Man orkar mer och får mindre lätt skador, men ont får man i alla fall tycker jag.
Ewa L
Jag försöker mig på den näst intill omöjliga kombinationen trädgård / golfklubbor! blink.gif
Resultatet talar för sig självt: Sedan jag köpte huset år 2000 har jag höjt (!!) mitt handikapp för varje år.
Dessutom heltidsarbete. huh.gif

Känns som om det är alldeles för länge kvar till pension, men då... rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon