Full version: vad kan det ha varit?
flower
Min kille och hans pappa satt på verandan och fikade när en 5 cm stor geting eller getingliknande insekt flög till en surfinia och bet av en kvist.. är det någon som vet om det finns så stora getingar (och i sådana fall vilken sort) eller var det något annat??
amaira
Nog är bålgetingen en sådan där stor geting (och vår största geting) som jag lungt skulle säga är 5 cm när man ser de största exemplaren. Fast i litteraturen skriver de max 3,5 cm.

Varför den skulle bita av en blomstängel däremot, har jag ingen aning om???
Lars-Olof Arvids
Stor hornstekel (Urocerus gigas) skulle också kunna vara ett alternativ. Jag såg en sådan i Tiveden en gång och blev imponerad av dess storlek. Enligt en insektsexpert här i forumet (gissa vem) förekommer bålgetingen upp till Mälardalen, och jag ser i din profil att du bor i Gävle.

Olle
Gossen Ruda
Jag håller nog med Olle, det enda anternativet jag kan se är en hona av hornstekeln. Dom är verkligen maffiga. Finns i stort sett över hela landet men är vanligare i norr. I barrskog. Larven lever i skadade eller döda träd. Jag har både fotat och filmat en äggläggande hona i Landvetter för många år sen. Beteendet i det här fallet kan jag dock inte förklara. Alla gillar kanske inte blommor?
amaira
Stor hornstekel. Vad spännande. En sådan har jag aldrig sett wub.gif .

stor hornstekel
Gossen Ruda
CITAT (amaira @ 14-07-2006, 09:37)
Stor hornstekel. Vad spännande. En sådan har jag aldrig sett wub.gif .

stor hornstekel

Kanske dåligt med barrträd på Mälaröarna? rolleyes.gif Det är en typisk skogsart och helst skall det vara någorlunda gammelskog.
flower
tack så mycket för hjälpen.. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon