Full version: vad är det här
malin72
jag har ett ställe vid mitt staket där jag kastar visset mm tongue.gif (tala inte om det för nån) tongue.gif tongue.gif
men där hittade jag idag något som jag inte har en aning om vad det är

någon som vet vad det är???? kortet tog i mörker så det är inte så bra bild
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker det ser ut som nysrot (Veratrum album)
malin72
aha ok det är ett ogräs antar jag
Åsa, mälardalen zon 2
Nej ogräs brukar man inte kalla den, och Zetas tar 139kr per planta och har gett den +++ i betyg vilket jag tror är det bästa de ger
malin72
nej men nu blev jag nyfiken tongue.gif tongue.gif vad kan det vara jag tar ett nytt kort imorgon på dagen nära så får vi se...
om det är den så får den flytta in till mig rolleyes.gif för det är vid min husknut som bara jag slänger lite visset under träden och buskarna.som inte syns från gatan.. laugh.gif laugh.gif
Inga från Närke
Sökte på nätet och hittade detta bland annat:

http://www.floracyberia.net/spermatophyta/...trum_album.html

http://www.odla.nu/giftinformation/veratru...um_nysrot.shtml
Åsa, mälardalen zon 2
Och såhär mycket bilder hittar man på Googles bildsök

Det finns fler arter nysrot, den i odla länken i tidigare inlägg i denna tråd med mörka blommor ser ut som Veratrum nigrum (även den kostar en hel del i inköp hos Zetas).
kristerh
CITAT (Inga från Närke @ 14-07-2006, 10:48)

Huvva vilken lista wink.gif nästan allt man har är giftigt wink.gif

krister
Inga från Närke
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,14-07-2006, 11:23)
Och såhär mycket bilder hittar man på Googles bildsök

Det finns fler arter nysrot, den i odla länken i tidigare inlägg i denna tråd med mörka blommor ser ut som Veratrum nigrum (även den kostar en hel del i inköp hos Zetas).

Såg även dessa men frågeställeran kanske kan söka mer själv om de hittar någon länk.
La bara in den som jag tyckte såg lika ut förutom då Odlas. Ber om ursäkt om det inte var rätt sort den sistnämda men de är kanske giftiga samtliga arter det var mest det jag ville informera om.
kerstin z5-6
Nysrot , om det är den är dessutom mycket knepig att så -och tar tre år innan den sätter blom efter sådd -så är det den har du gjort ett KAP laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
den blir 1m hög smile.gif
malin72
springer ut nu och tar ett kort laugh.gif laugh.gif
malin72
nya bilder men färgen blir konstig för det sitter under så det blir mörkt... den är annars fint grön...

Ophelia
Tänk så mycket pengar du har tjänat nu på den där plantan biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

...och sluppit allt arbete och väntan på om du skulle sått den smile.gif smile.gif
kerstin z5-6
Bladen är väldigt veratrumlika , det som i så fall talar mot är att den vill blomma redan nu, med så liten planta -men den sitter väl illa till o vill föröka sej smile.gif
malin72
Kerstin!!!
ok men är det ögräs då??? unsure.gif
undrar vad det blir wink.gif
malin72
om det nu är den som vi talar om vad ska jag göra den sitter ju under träd i HEL skugga....dör den om jag försöker flytta in den unsure.gif om jag ska försöka hur ska jag göra
Ophelia
Om du ska flytta den så vänta gärna till en period som blir svalare, regnig och fuktig.
kerstin z5-6
kan vara gullgentiana ? Hur stora är bladen ? Nåt ogräs är det INTE smile.gif
Gentiana lutea -blir mer o mer övertygad om det ,,
malin72
ja du bladen är ca 10 cm långa och en del 8 cm breda......

http://www.odla.nu/album/data/malin72/4555_p53019.jpg
och stjälkarna...

oj då den ena blev länk men på den ser man hur brett det ena bladet är rolleyes.gif
malin72
unsure.gif unsure.gif vad tror du nu när du sett bladen då Kerstin wink.gif
malin72
Gullgentiana (Gentiana lutea).
En ståtlig planta med relativt små, klargula, rörformade blommor som omges av avsevärt större, gröna blad i en hjullik krans. Trivs bäst på kalkrika jordar. Den djupgående pålroten gör att den kan var svårflyttad. Färg: gul. Blomningsmånader: juli-augusti. Höjd: 100 cm. Läge: sol.

om det nu är den jag har så står det att den är svårflyttad sad.gif sad.gif och min sitter ju vid trädrötter sad.gif
malin72
usch vad jag tjatar om denna växt men den förbryllar mig... nog för att den sitter helt fel i HEL skugga men den är inte 1 meter hög inte mer än 50cm
och den ska ju inte blomma nu men det ser ut som att den är på väg unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon