Full version: är det en perenn?
malin72
den silvriga som jag inte kommer ihåg vad den heter wub.gif är det en perenn eller inte den sitter på vardera sida av vagnen
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker det ser ut som rabatteternell (Helichrysum petiolare), denna övervintrar inte i svenskt klimat. Den brukar användas som ettårig utplanteringsväxt men ska kunna övervintras frostfritt(men svalt) och ljust.

Rabatteternellen finns i lite olika former silvriga, brokbladiga, limefärgade, stora blad, småblad mm.

Här hittas lite bilder
malin72
ok tack för ditt svar smile.gif finns det fröer någonstanns på den wink.gif wink.gif
skulle vara roligt att försöka få igen
Åsa, mälardalen zon 2
Den brukar sticklingsförökas men det finns en sort iallafall som man kan så, och det är Silver Mist som är en småbladig silvrig rabatteternell.

http://www.lindbloms.se/Lindbloms/46000/49640.html

I jan-mars då sticklingar dyker upp i trädgårdsbutiken brukar man även kunna hitta rabatteterneller i utbudet.
malin72
ok då vet jag inget att göra då....får väl skaffa nytt nästa år igen då!!!..såg du mina nya bilder på den ev nysroten eller vad det kan vara?????
kerstin z5-6
de går att övervintra som krukväxt , eller också kan man ta sticklingar själv, nu -de klarar kruktillvaron ännu bättre
malin72
jaha ohmy.gif ohmy.gif kan jag bara ta in den senare då eller ska jag ta några sticklingar och låta dom bli krukväxt inne unsure.gif
zaaritha
Har en som övervintrat i söderrabatten i två år nu o även blommat! rolleyes.gif
malin72
oj då... undrar om jag ska prova en ute och ta in en ohmy.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon